Po doświadczeniach z kwietniowego strajku wielu nauczycielom może być trudno znaleźć motywację do starań o poprawę sytuacji w oświacie. Jak odzyskać wiarę w to, że jeszcze można coś zmienić?
Przedłużający się strajk, napięta atmosfera, niekorzystne dla nauczycieli i całej oświaty (w tym dzieci i młodzieży!) decyzje polityków, krzywdzące i dezinformujące wypowiedzi części decydentów i komentatorów… Wszystko to wpływa na nastroje, w jakich nauczycielki i nauczyciele pójdą do pracy w nowym roku szkolnym. Po tak wielkiej psychicznej i fizycznej mobilizacji uczucie zmęczenia czy zwątpienia, które może towarzyszyć wielu osobom, jest całkowicie naturalne. Tym bardziej że szkody poczynione oświacie w efekcie źle zaplanowanej reformy i innych nietrafnych decyzji są poważne i w niektórych obszarach, niestety, nie do odwrócenia. Z drugiej jednak strony warto pamiętać, że oświata to wspólna sprawa, nad którą należy i warto pracować cały czas, i w której sytuacja wciąż może ulec poprawie. Można wręcz spodziewać się, że prędzej czy później „po burzy wyjdzie słońce”. Jak wytrwać do tego czasu i jeszcze znaleźć w sobie motywację i siłę, by się do tego choć trochę przyczynić?
(…)
Magdalena Goetz
Psycholożka
Więcej – tylko w Głosie (nr 35, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2019:
- Pełnym głosem. T jak trudny. Alfabet 2019/2020
- Felieton. Rok szkolny po polsku
- Nowy rok, nowy protest. Nauczyciele zdecydują o jego formie
- WYWIAD TYGODNIA. Nie rezygnujemy z protestu i naszych postulatów. TAK dla wyższych płac, NIE dla wyższego pensum
- Zespół ds. statusu. MEN wróci do pomysłu likwidacji średnich?
- Rząd spycha finansowanie oświaty na gminy
- SONDA GŁOSU. „Podwójny rocznik”: przybyło uczniów i klas, odwołania wciąż są rozpatrywane
- Nauczyciele w obliczu wojny: jedność i siła
- Najbliższe tygodnie dyrektorzy i nauczyciele spędzą na lekturze przepisów
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (1)
- Podwójny rocznik – specyficzne potrzeby uczennic i uczniów
- Każda reforma szkolna powinna być szeroko konsultowana, żeby nie wzbudzać dodatkowych lęków
- Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Umowa stażowa a awans na nauczyciela kontraktowego
- Kadry w oświacie. Bez odszkodowania, ale z wyższym zasiłkiem…