Z dr Agnieszką Siedler, psychologiem klinicznym dzieci i młodzieży z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak „dobra zmiana” w edukacji wpłynęła na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży? Np. uczniów z „podwójnego rocznika”, którzy nie znaleźli miejsca w wymarzonym liceum czy technikum?
– Tegoroczna rekrutacja do szkoły ponadpodstawowej kojarzyła się wielu uczniom – nawet tym, którzy całkiem nieźle radzili sobie dotychczas z problemami – z wielkim wyzwaniem i wielkim stresem. 16 lat to nie jest łatwy wiek, a nabór do szkoły jest jednym z najtrudniejszych momentów w życiu ucznia. Część moich młodych pacjentów to osoby, które nie dostały się do wymarzonej szkoły i do ostatniej chwili musiały czekać na rozpatrzenie odwołania lub na miejsce w innej placówce.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 35 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2019:
- Pełnym głosem. T jak trudny. Alfabet 2019/2020
- Felieton. Rok szkolny po polsku
- Nowy rok, nowy protest. Nauczyciele zdecydują o jego formie
- WYWIAD TYGODNIA. Nie rezygnujemy z protestu i naszych postulatów. TAK dla wyższych płac, NIE dla wyższego pensum
- Zespół ds. statusu. MEN wróci do pomysłu likwidacji średnich?
- Rząd spycha finansowanie oświaty na gminy
- SONDA GŁOSU. „Podwójny rocznik”: przybyło uczniów i klas, odwołania wciąż są rozpatrywane
- Nauczyciele w obliczu wojny: jedność i siła
- Najbliższe tygodnie dyrektorzy i nauczyciele spędzą na lekturze przepisów
- Poprawa sytuacji w oświacie wciąż jest możliwa. Jak znaleźć motywację do dalszej walki?
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (1)
- Podwójny rocznik – specyficzne potrzeby uczennic i uczniów
- Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Umowa stażowa a awans na nauczyciela kontraktowego
- Kadry w oświacie. Bez odszkodowania, ale z wyższym zasiłkiem…