Staż na stopień awansu nauczyciela kontraktowego, który rozpoczął się 1 września 2018 r., kończy się 31 sierpnia br., ale umowa stażowa zawarta na czas określony obejmujący dwa lata szkolne trwa nadal
Ostatnia nowelizacja Karty Nauczyciela dokonana na podstawie ustawy z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287), która wchodzi w życie od 1 września 2019 r., dokonała także zmian w procedurze awansowej. Przepisy przejściowe m.in. przyspieszyły staż nauczycieli, którzy rozpoczęli awans na stopień nauczyciela kontraktowego w roku szkolnym 2018/2019. Jak wynika z korespondencji z naszymi czytelnikami, spowodowało to dużą dezorientację.
Casus
„Staż na nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam 1 września 2018 r., wcześniej podpisałam umowę na czas określony na dwa lata szkolne, czyli rozumiem, że umowa zakończy się 31 sierpnia 2020 r. Słyszałam, że po otrzymaniu aktu nadania stopnia, może wygasnąć. I co wtedy? Przeczytałam także w Karcie, że umowa stażowa powinna się przekształcić na czas nieokreślony w przypadku uzyskania przez nauczyciela stopnia nauczyciela kontraktowego. Jestem zdezorientowana…
Na początku sierpnia otrzymaliśmy informację, że staż będzie skrócony do 12 miesięcy, a potem będzie wdrożona nowa procedura awansowania, ta, która obowiązuje od 1 września 2019 r. Niektórzy jednak mówią, że będą obowiązywać przepisy dotychczas obowiązujące. Nikt nie wie, co dalej z umową stażową. Czy będzie skrócona? Od kiedy będzie podwyższone wynagrodzenie? Zdania są podzielone. Jedni twierdzą, że od 1 stycznia 2020 r., inni, że od 1 września 2019 r. Na nasze pytania dotyczące procedury awansowej i losu umowy stażowej dyrektor odpowiada: >>przepisy wejdą w życie, to się zobaczy<<.
W internecie przeczytałam tekst tej ustawy, która zmienia Kartę, ale nie znalazłam tam przepisu dotyczącego skrócenia stażu awansowego. Proszę o pomoc”.
(…)
Teresa Konarska
Więcej – tylko w GN nr 35 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2019:
- Pełnym głosem. T jak trudny. Alfabet 2019/2020
- Felieton. Rok szkolny po polsku
- Nowy rok, nowy protest. Nauczyciele zdecydują o jego formie
- WYWIAD TYGODNIA. Nie rezygnujemy z protestu i naszych postulatów. TAK dla wyższych płac, NIE dla wyższego pensum
- Zespół ds. statusu. MEN wróci do pomysłu likwidacji średnich?
- Rząd spycha finansowanie oświaty na gminy
- SONDA GŁOSU. „Podwójny rocznik”: przybyło uczniów i klas, odwołania wciąż są rozpatrywane
- Nauczyciele w obliczu wojny: jedność i siła
- Najbliższe tygodnie dyrektorzy i nauczyciele spędzą na lekturze przepisów
- Poprawa sytuacji w oświacie wciąż jest możliwa. Jak znaleźć motywację do dalszej walki?
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (1)
- Podwójny rocznik – specyficzne potrzeby uczennic i uczniów
- Każda reforma szkolna powinna być szeroko konsultowana, żeby nie wzbudzać dodatkowych lęków
- Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Kadry w oświacie. Bez odszkodowania, ale z wyższym zasiłkiem…