Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem


Gniew to potężna emocja, z którą nie zawsze potrafimy sobie konstruktywnie radzić. Pomogą nam (oraz naszym podopiecznym) w tym konkretne poznawcze i behawioralne techniki

W poprzednim odcinku cyklu przyglądaliśmy się temu, po co w ogóle potrzebna jest nam złość i w jaki sposób możemy konstruktywnie do niej podejść („Sposoby na… gniew”, GN nr 33-34 z 14-21 sierpnia br.).

Wyróżniliśmy trzy pierwsze kroki:

1) Rozpoznaj swoją złość – zauważ, co się dzieje z twoim ciałem i psychiką, dzięki temu łatwiej będzie ci pokierować bardziej świadomie swoją reakcją.

2) Zaakceptuj swoją złość – przyjmij do wiadomości to, co się z tobą dzieje w tej sytuacji, nie próbuj z tym na siłę walczyć lub temu zaprzeczać. Pamiętaj: masz prawo czuć złość, a czasem wręcz jest to potrzebne. Ocenie może podlegać najwyżej twoja reakcja (zachowanie), a nie samo uczucie.

3) Określ, co wywołało twoją złość – zwróć uwagę na to, co naprawdę jest powodem twojej złości. Bez tego nie zdołasz nic zmienić, możesz najwyżej odreagować gniew, co nie jest dobrą strategią.



(…)

 

 

Magdalena Goetz

Psycholożka

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 36, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 35/2019: