Mnemotechniki to techniki skutecznego i szybszego zapamiętywania informacji. Dlaczego nie zaczęliśmy naszego cyklu właśnie od nich? Czyż nie powinny być najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak najlepiej się uczyć?
Sęk w tym, że odpowiedź na tak postawione pytanie brzmi: nie. Mnemotechniki tak naprawdę powinny stanowić jedynie dodatek do katalogu umiejętności skutecznego uczenia się. Bardziej sympatyczną ciekawostkę niż remedium.
Młodzież, słysząc o mnemotechnikach, często popada w myślenie życzeniowe dotyczące ich efektywności. Nierzadko też spodziewa się po prostu – co nie powinno nas dziwić – że mnemotechniki pomogą im… skuteczniej i szybciej zakuwać. Wprowadzanie mnemotechnik na początku pracy nad efektywną nauką może więc dać efekty odwrotne do zamierzonych – zamiast zmienić podejście ucznia do nauki na bardziej konstruktywne, może utrwalić jego dotychczasową postawę i wynikające z niej błędy. Efektywne uczenie się nie równa się bowiem „szybszemu zakuwaniu”.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – GN nr 13 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2019:
- Pełnym Głosem: Czasu coraz mniej
- Felieton: Cierń w stopie
- Referenda strajkowe. Protestować chcą szkoły w całym kraju
- Rząd usiadł przy stole ze związkami – bez przełomu
- Oświata nie jest mniej ważna od zdrowia czy bezpieczeństwa
- Jestem zmęczona tymi reformami
- Pora zadbać o nauczycieli, przywrócić autorytet i godność
- Zastrajkuję, bo nie chcę być żabą gotowaną żywcem
- Przed strajkiem: Wołanie o godność
- Przed strajkiem: Jeśli teraz odpuścimy, to już nikt nas nigdy nie potraktuje poważnie…
- Zanim upomnisz ucznia, musisz zadzwonić do rodzica. Tak będzie?
- Opinie: Widzę siłę po stronie nauczycieli
- 85 lat temu zmarł Julian Aleksander Smulikowski
- Katowice: Krytyki nie bierzemy do siebie
- Przedszkolaki programują
- Nasz konkurs: Praca z młodzieżą mnie mobilizuje, najmniejszy sukces uskrzydla
- Pytaj o dowody: Masz prawo do dociekań
- Awans zawodowy: Kto pyta, nie błądzi
- Bliżej prawa: Pytania do eksperta – Zwolnienie z uwagi na zmiany organizacyjne
- Bliżej prawa – Wygrany przegranym
- Stres a nasz mózg