Kiedy słyszymy o rewolucyjnych i rewelacyjnych metodach nauczania lub wspomagania uczniów, warto zadać kilka dociekliwych pytań, np. o źródło informacji, do którego odwołuje się ekspert oferujący daną metodę
W poprzednich odcinkach tej serii przedstawiłem ideę edukacji opartej na dowodach oraz sposoby uzyskiwania takich godnych zaufania dowodów, czyli rzetelne sposoby badania efektywności metod nauczania, wspomagania rozwoju czy terapii uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Tymi rzetelnymi metodami badania efektywności są jedynie (!!!) eksperymenty: laboratoryjny, naturalny, jednopodmiotowy. Zestawiłem je z takimi metodami, które dość powszechnie uznawane są za wystarczające dowody skuteczności, a takie nie są („doświadczenia z refleksyjnej praktyki”, analizy przypadków, obserwacje).
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Cały tekst – GN nr 13 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2019:
- Pełnym Głosem: Czasu coraz mniej
- Felieton: Cierń w stopie
- Referenda strajkowe. Protestować chcą szkoły w całym kraju
- Rząd usiadł przy stole ze związkami – bez przełomu
- Oświata nie jest mniej ważna od zdrowia czy bezpieczeństwa
- Jestem zmęczona tymi reformami
- Pora zadbać o nauczycieli, przywrócić autorytet i godność
- Zastrajkuję, bo nie chcę być żabą gotowaną żywcem
- Przed strajkiem: Wołanie o godność
- Przed strajkiem: Jeśli teraz odpuścimy, to już nikt nas nigdy nie potraktuje poważnie…
- Zanim upomnisz ucznia, musisz zadzwonić do rodzica. Tak będzie?
- Opinie: Widzę siłę po stronie nauczycieli
- 85 lat temu zmarł Julian Aleksander Smulikowski
- Katowice: Krytyki nie bierzemy do siebie
- Przedszkolaki programują
- Nasz konkurs: Praca z młodzieżą mnie mobilizuje, najmniejszy sukces uskrzydla
- ABC efektywnej nauki. Pamięciowe uczenie się
- Awans zawodowy: Kto pyta, nie błądzi
- Bliżej prawa: Pytania do eksperta – Zwolnienie z uwagi na zmiany organizacyjne
- Bliżej prawa – Wygrany przegranym
- Stres a nasz mózg