Pytaj o dowody: Masz prawo do dociekań


Kiedy słyszymy o rewolucyjnych i rewelacyjnych metodach nauczania lub wspomagania uczniów, warto zadać kilka dociekliwych pytań, np. o źródło informacji, do którego odwołuje się ekspert oferujący daną metodę

W poprzednich odcinkach tej serii przedstawiłem ideę edukacji opartej na dowodach oraz sposoby uzyskiwania takich godnych zaufania dowodów, czyli rzetelne sposoby badania efektywności metod nauczania, wspomagania rozwoju czy terapii uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).

Tymi rzetelnymi metodami badania efektywności są jedynie (!!!) eksperymenty: laboratoryjny, naturalny, jednopodmiotowy. Zestawiłem je z takimi metodami, które dość powszechnie uznawane są za wystarczające dowody skuteczności, a takie nie są („doświadczenia z refleksyjnej praktyki”, analizy przypadków, obserwacje).

(…)



Tomasz Garstka

psycholog

Cały tekst – GN nr 13 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 13/2019: