ABC efektywnej nauki. Pamięciowe uczenie się


Mnemotechniki to techniki skutecznego i szybszego zapamiętywania informacji. Dlaczego nie zaczęliśmy naszego cyklu właśnie od nich? Czyż nie powinny być najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak najlepiej się uczyć?

Sęk w tym, że odpowiedź na tak postawione pytanie brzmi: nie. Mnemotechniki tak naprawdę powinny stanowić jedynie dodatek do katalogu umiejętności skutecznego uczenia się. Bardziej sympatyczną ciekawostkę niż remedium.

Młodzież, słysząc o mnemotechnikach, często popada w myślenie życzeniowe dotyczące ich efektywności. Nierzadko też spodziewa się po prostu – co nie powinno nas dziwić – że mnemotechniki pomogą im… skuteczniej i szybciej zakuwać. Wprowadzanie mnemotechnik na początku pracy nad efektywną nauką może więc dać efekty odwrotne do zamierzonych – zamiast zmienić podejście ucznia do nauki na bardziej konstruktywne, może utrwalić jego dotychczasową postawę i wynikające z niej błędy. Efektywne uczenie się nie równa się bowiem „szybszemu zakuwaniu”.

(…)



Magdalena Goetz

psycholożka

Cały tekst – GN nr 13 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 13/2019: