ABC efektywnej nauki – zamiast zakuwania


Skuteczne zapamiętywanie wiedzy – bez tego nie sposób trwale się czegoś nauczyć. Jak możemy oduczyć podopiecznych zakuwania i pokazać im lepsze, bardziej efektywne sposoby pamięciowej nauki?.

Wbrew temu, co sądzi wiele uczennic i uczniów (oraz ich rodziców), pamięciowe uczenie się nie musi oznaczać popularnego, ale nieefektywnego zakuwania. Dzieci i młodzież mogą uczyć się treści pamięciowych trwale (a nie tylko do najbliższego sprawdzianu), ze zrozumieniem (a nie tylko mechanicznie), a przy odrobinie starań – również z większą przyjemnością i poczuciem sensu tego, co robią. Poczuciem sensu wynikającym ze świadomości, że oto zdobywają wiedzę, która zostanie z nimi na dłużej i przed kolejnym egzaminem będzie wymagała co najwyżej lekkiego odświeżenia, a nie uczenia się wszystkiego jeszcze raz na nowo…

(…)



Magdalena Goetz

psycholożka



Pozostałe artykuły w numerze 11/2019: