Skuteczne zapamiętywanie wiedzy – bez tego nie sposób trwale się czegoś nauczyć. Jak możemy oduczyć podopiecznych zakuwania i pokazać im lepsze, bardziej efektywne sposoby pamięciowej nauki?.
Wbrew temu, co sądzi wiele uczennic i uczniów (oraz ich rodziców), pamięciowe uczenie się nie musi oznaczać popularnego, ale nieefektywnego zakuwania. Dzieci i młodzież mogą uczyć się treści pamięciowych trwale (a nie tylko do najbliższego sprawdzianu), ze zrozumieniem (a nie tylko mechanicznie), a przy odrobinie starań – również z większą przyjemnością i poczuciem sensu tego, co robią. Poczuciem sensu wynikającym ze świadomości, że oto zdobywają wiedzę, która zostanie z nimi na dłużej i przed kolejnym egzaminem będzie wymagała co najwyżej lekkiego odświeżenia, a nie uczenia się wszystkiego jeszcze raz na nowo…
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Pozostałe artykuły w numerze 11/2019:
- Pełnym Głosem: Egzamin dla władzy
- Felieton: Uczta
- Zmiany w Karcie. Skąd Anna Zalewska weźmie pieniądze na podwyżkę?
- Polscy nauczyciele wśród najgorzej opłacanych w Europie
- Egzaminy pod zewnętrznym nadzorem
- Wywiad: Nauczyciel nie może być pariasem
- Czy można przełożyć egzaminy? Dyrektor CKE tłumaczy
- Premier Morawiecki obiecał nauczycielom w 2020 r. podwyżkę… 117 zł
- Do szkół wraca łacina – MEN przegląda „ramówki”
- Młodzieżowy Strajk Klimatyczny – także w polskich miastach
- Porozmawiajmy o umiejętnościach społecznych, kreatywności i przedsiębiorczości dzieci
- Nauczanie przez doświadczanie
- Absolwent z fachem
- Sto lat temu… To oni wspierali nauczycieli, gdy powstawała Niepodległa. Kim byli redaktorzy Głosu?
- Edukacja oparta na badaniach
- Awans zawodowy: Jak o tym napisać?
- Iluzoryczność odwołania
- Pytania do eksperta: Rozwiązanie stosunku pracy w związku z emeryturą