Z Heleną Piontek-Szopą, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 w Katowicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Miała Pani dziś szkolenie. Jakie?
– Rozmawialiśmy o pracy z roszczeniowym rodzicem. Każdy miał napisać, jakie ma problemy.
I co Pani napisała?
– Ja nie mam problemów z rodzicami. Przez 51 lat mojej pracy w szkole starałam się zawsze rozwiązywać wszelkie sprawy polubownie. Może to jest kwestia odpowiedniej rozmowy, a może po prostu podejścia. Ja mam raczej odwrotną sytuację, to rodzice przychodzą do mnie z pytaniami wychowawczymi nawet wtedy, kiedy dziecko nie chce myć zębów albo pomagać w sprzątaniu w domu.
Rozmawia Pani z dzieckiem w imieniu rodziców o myciu zębów?
– Absolutnie nie o to chodzi. Kiedy rodzice sygnalizują jakieś sprawy, przygotowuję na lekcję krótką pogadankę. Jeśli jest to niechęć do mycia zębów, to wybieram np. bajkę terapeutyczną i rozmawiamy wspólnie z klasą o korzyściach wynikających z mycia zębów. Dziecko nie wie, że jego rodzic był u mnie, ale obserwuję malucha i widzę po reakcji dziecka, że to trafia. Takie rozmowy z rodzicami są zawsze „naszą słodką tajemnicą”.
Kto to jest dobry nauczyciel?
– Taki, który lubi swoją pracę. Ja zawsze chciałam być nauczycielką, od dziecka. Niektórzy mi mówią: „Helena, daj spokój, tyle lat. Jeszcze ci się chce?”. Od córki też to słyszę. Niektórzy moi uczniowie są już po sześćdziesiątce. Kiedy wpisuję PESEL, wszyscy się dziwią: „Naprawdę?”.
I co Pani odpowiada?
– Mówię, że nadal mi się chce i mam głowę pełną pomysłów. Angażuję się nie tylko w lekcje, prowadzę też zajęcia pozalekcyjne z tańca nowoczesnego i prowadzenia gospodarstwa domowego. Uczę dzieci gotować, nakrywać do stołu. Współorganizuję biesiady śląskie, festyny rodzinne, byłam radną, kuratorem społecznym, przez cztery kadencje także ławnikiem w sądzie rodzinnym i okręgowym sądzie pracy. Jak mam z tym wszystkim zerwać, jak odejść? Rodzice też mi w tym nie pomagają (śmiech).
(…)
Więcej – tylko w GN nr 6 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 6/2020:
- Pełnym Głosem: Karty na stół: Jaki jest plan?
- Felieton: Moda dla nauczycieli
- Komisje dyscyplinarne – posiedzenie zespołu w MEN na razie bez rozstrzygnięć
- GIS zapewnia: Jesteśmy bezpieczni i mamy wdrożone wszystkie procedury
- Koronawirus. Co będzie, kiedy pojawi się w Polsce? A jeśli zachoruje nasz uczeń?
- Estońska minister edukacji: Uczymy się od innych państw i szukamy odpowiedzi na wyzwania
- Dentobusy jeżdżą nie tam, gdzie są potrzebne
- Tak świętowano urodziny Związku w toruńskich „Jordankach”. Byliśmy tam!
- NIK w szkołach i na uczelniach. Co skontrolują inspektorzy?
- Szkolnictwo zawodowe: Moi uczniowie nie chodzą do pośredniaków
- Centrum Nauki Kopernik ma już 10 lat!
- Poradnik. Co zrobić, aby mieć głos jak dzwon?
- 28 stycznia obchodziliśmy Dzień Ochrony Danych Osobowych
- Edukacja oparta na dowodach (3)
- Awans zawodowy: Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- W Brukseli o programie Erasmus+: odmienił życie milionów młodych Europejczyków
- Bliżej prawa: Ograniczenie wypowiedzenia
- Pytania do eksperta: Badania kontrolne