Na czym polega mówienie „Sprawdzam!”? Przede wszystkim nie przyjmować obietnic na wiarę, trzeba uczciwe uwzględniać proporcje. I wreszcie brać pod uwagę metodologię badań
W poprzednim odcinku serii zaproponowałem zestaw pytań pomocniczych („Warto pytać. Ale o co i jak?”, GN nr 6 z 5 lutego br.). Te pytania warto zadać sobie oraz osobie, która próbuje nas do czegoś przekonać, jeśli zależy nam na poznaniu dowodów efektywności danej metody edukacji, wspomagania rozwoju czy terapii pedagogicznej. Czyli jeśli nie chcemy dać się nabić w butelkę.
W dwóch ostatnich artykułach tej serii odwołałem się do przykładu rzekomo nadzwyczaj skutecznej (prezentowanej bez wskazania żadnych dowodów naukowych) „terapii dysleksji” (Warszewski, 2002).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – tylko w GN nr 8 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 8/2020:
- Pełnym Głosem: Podwyżki zmielone w Sejmie
- Felieton: Z tego będzie afera
- Inicjatywa obywatelska. ZNP złożył w Sejmie zawiadomienie o utworzeniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej
- Sejm odrzucił poprawki do budżetu. Posłowie PiS przeciwko podwyżkom od stycznia
- Postępowanie dyscyplinarne nauczycieli – co ustali MEN z partnerami społecznymi?
- Maturalny próg zdawalności nie zostanie podniesiony
- Wywiad Tygodnia: Dzielmy się tym, co udało się nam osiągnąć. Postawmy na pozytywny przekaz!
- W szkołach powstaną oddziały przygotowania wojskowego – pierwsze już we wrześniu br.
- XXIX Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki w Toruniu
- Klasy mundurowe będą świętować lada moment 20 lat. Czy przetrwają?
- Zastrajkować nie możemy, ewentualnie można byłoby rozpocząć protest głodowy
- Z pieśnią na barykady
- Wspomnienie o Adamie Smulikowskim (1906-1989) – działaczu ZNP i żołnierzu AK
- Światowy Dzień Walki z Depresją. Pomyśl o „znikających dzieciach”
- Jak przekazywać uczniowi informację zwrotną? Procent to żadna informacja
- Awans zawodowy. Nauczyciel bibliotekarz i jego awansowa teczka cz. II
- Pensum, ponadwymiarowe i unijne
- Pytania do eksperta: Zasiłek po rozwiązaniu umowy a staż pracy