Z Joanną Kostrzewą, nauczycielką języka polskiego i języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Wincentego Pola w Stawiszynie, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2018, rozmawia Halina Drachal
Pani uczniowie ze Stawiszyna, wielkopolskiego miasteczka, z egzaminów zewnętrznych co roku uzyskują wyniki powyżej średniej krajowej. Jak się to Pani udaje?
– Sądzę, że duży wpływ ma na to stosowanie przeze mnie oceniania kształtującego, którego sednem jest informacja zwrotna. Zależy mi bardzo, żeby uczniowie opanowali umiejętność, którą uznaję za kluczową na języku polskim, czyli umiejętność argumentowania, uzasadniania swojego stanowiska, zarówno w formach pisemnych, jak i ustnych. Nie wystawiam im za te formy aktywności stopni, uważam bowiem, że oceny nie wyrażają w pełni umiejętności moich podopiecznych, dlatego do prac tego typu daję komentarz, wyjaśniając, co uczeń zrobił dobrze, jakie popełnił błędy, i wskazuję, w jaki sposób może je poprawić. To prawdziwa indywidualizacja nauczania, która realnie ma miejsce podczas mojej pracy z młodzieżą. Ocenę wystawiam wtedy, gdy uznam, że uczeń na miarę swoich możliwości opanował zagadnienie, osiągnął sukces.
Dodaje Pani sobie sporo pracy tymi komentarzami…
– Pisanie komentarzy do uczniowskich prac stylistycznych zajmuje mi w tygodniu wiele godzin, to praca wykonywana w domu, o której, rozliczając nauczycieli z ich wymiaru godzin, bardzo często się zapomina, a to przykre. Kiedy analizuję wyniki moich klas na egzaminach zewnętrznych, widzę, że ich umiejętności związane z formami otwartymi, często wypowiedziami argumentacyjnymi, są wysoko punktowane. Jestem z moich uczniów bardzo dumna. Niesamowite w ocenianiu kształtującym jest to, że młodzież sama dochodzi do wniosku, iż w całym procesie uczenia się nie chodzi o ocenę, lecz o zdobywanie wiedzy i umiejętności. Miałam dowód na to podczas konferencji „Pokaż mi, jakie są kryteria sukcesu, a będę lepiej się uczyć”, która zgromadziła w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie prawie 200 dyrektorów i nauczycieli z całej Polski.
(…)
Całą rozmowę przeczytasz w Głosie nr 8/2019 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 8/2019:
- Psychoterapia w szkole: Uczeń z tikami w klasie
- Pełnym Głosem: Wszyscy mówią: Dość!
- Felieton: Żart bardzo aktualny
- Uniwersytet solidarny ze szkołą
- Prezentacja Anny Zalewskiej a fakty
- Jakie podwyżki dla nauczycieli w Warszawie?
- Spór zbiorowy w kraju – sonda Głosu
- Protest nauczycieli. Kolejne porozumienie między związkami
- Rokowania, mediacje. Kiedy referendum strajkowe?
- Rozmowa: Uczniowie nie mogą odczuć, że dorośli coś zmieniają…
- Wywiad: Warto się szczycić tym, że Józef Piłsudski był członkiem honorowym ZNP
- Nauczyciele odpowiadają petycją na listy Anny Zalewskiej
- Rozmowa: Prognozy demograficzne są niekorzystne, w szkołach będzie coraz mniej uczniów
- 36 osób w klasie. To efekt podwójnego rocznika w Warszawie
- ABC efektywnej nauki – czytanie ze zrozumieniem i inne ważne kompetencje
- Życie szkoły: Integracja dzieci romskich
- 100 lat temu… Przypominamy artykuł Janusza Korczaka dla „Głosu”
- Awans zawodowy: Kto pyta, nie błądzi
- Bliżej prawa: Decyduje czas i wymiar
- Pytania do eksperta: Urlop zdrowotny a prawo do emerytury