Z prof. dr hab. Anną Skórską z Katedry Analiz i Prognozowania Rynku Pracy w Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Część samorządów zapowiada, że decyzje o tym, ilu nauczycieli zachowa pracę, a ilu ją straci, w wielu przypadkach będą zapadać nawet tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego 2019/2020. Wszystko przez dwa roczniki, które trzeba będzie pomieścić w szkołach ponadpodstawowych. Czy skomplikowana sytuacja kadrowa w oświacie to tylko efekt reformy edukacji?
– Sytuacja jeszcze przez dłuższy czas będzie trudna do jednoznacznego zdiagnozowania, w oświacie w ostatnich latach wiele się działo. Jeżeli popatrzymy na sytuację nauczycieli z punktu widzenia czysto statystycznego, to według najnowszego Barometru Zawodów występują oni albo po stronie zawodów znajdujących się w równowadze, albo są umieszczani w grupie zawodów deficytowych. Nauczyciele praktycznie już nie występują po stronie zawodów nadwyżkowych, wśród bezrobotnych jest ich coraz mniej. Natomiast rzeczywiście szkoły ponadpodstawowe w nowym roku szkolnym będą musiały zorganizować naukę dla dwóch roczników, może się więc okazać, że niektórych nauczycieli te przetasowania uratują i pozostaną w zawodzie. Może nie utrzymają się w swojej szkole, ale pracę znajdą w innej.
Kiedy sytuacja kadrowa w oświacie się ustabilizuje?
– To jest pytanie, na które w tej chwili trudno będzie odpowiedzieć. Musimy zaczekać na moment, kiedy stary system 6+3+3 ostatecznie wygaśnie, a wszyscy uczniowie będą się uczyć według nowych reguł w systemie 8+4.
(…)
Całą rozmowę przeczytasz w Głosie nr 8/2019 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 8/2019:
- Psychoterapia w szkole: Uczeń z tikami w klasie
- Pełnym Głosem: Wszyscy mówią: Dość!
- Felieton: Żart bardzo aktualny
- Uniwersytet solidarny ze szkołą
- Prezentacja Anny Zalewskiej a fakty
- Jakie podwyżki dla nauczycieli w Warszawie?
- Spór zbiorowy w kraju – sonda Głosu
- Protest nauczycieli. Kolejne porozumienie między związkami
- Rokowania, mediacje. Kiedy referendum strajkowe?
- Rozmowa: Uczniowie nie mogą odczuć, że dorośli coś zmieniają…
- Wywiad: Warto się szczycić tym, że Józef Piłsudski był członkiem honorowym ZNP
- Nauczyciele odpowiadają petycją na listy Anny Zalewskiej
- 36 osób w klasie. To efekt podwójnego rocznika w Warszawie
- Nasz Konkurs: Zachęcam uczniów, by przejęli kontrolę nad swoim uczeniem się
- ABC efektywnej nauki – czytanie ze zrozumieniem i inne ważne kompetencje
- Życie szkoły: Integracja dzieci romskich
- 100 lat temu… Przypominamy artykuł Janusza Korczaka dla „Głosu”
- Awans zawodowy: Kto pyta, nie błądzi
- Bliżej prawa: Decyduje czas i wymiar
- Pytania do eksperta: Urlop zdrowotny a prawo do emerytury