Po czterech miesiącach działania nowych przepisów o postępowaniach dyscyplinarnych system się przytkał od wniosków. Nauczyciele mają dyscyplinarki np. za to, że wypuścili ucznia na lekcji do toalety. Albo za to, że nie wypuścili na lekcji do toalety. Wspólny mianownik tych spraw to „naruszenie dobra dziecka”. I tak oto kwestia wypuszczenia do toalety stała się kwestią egzystencjalną, od której mogą zależeć losy nauczyciela, jego dalsza kariera, perspektywa utrzymania pracy w szkole. Wypuszczać czy nie wypuszczać – oto jest pytanie.
Oczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie neguje tego, że w szkole należy przestrzegać praw dziecka i kierować się dobrem dziecka. Wszak szkoła Korczakiem stać powinna. Ale poukładajmy te przepisy dyscyplinarne rozsądnie, po ludzku. Tak, żeby ustawa z automatu, z powodu jakiejś błahostki lub innej sprawy, którą można rozwiązać na poziomie szkoły, nie wymuszała uruchamiania całej maszynerii postępowania dyscyplinarnego z pełnymi tego konsekwencjami. Niech będzie na przykład tak, że decyzja dyrektora o skierowaniu sprawy do rzecznika dyscyplinarnego będzie uzależniona od oceny powagi i zasadności zarzutów, jak proponuje ZNP.
(…)
Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny
Więcej – tylko w GN nr 4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 4/2020:
- Felieton: Ile kosztuje studniówka?
- Dariusz Piontkowski zapala zielone światło dla likwidacji szkół? „Nie ma zakazu”
- Przedstawiciele ZNP spotkali się z Mirosławą Stachowiak-Różecką
- MEN chce rozmawiać o zmianach w postępowaniach dyscyplinarnych. ZNP ma projekt
- Zmiany w dyscyplinarkach. „Solidarność” chce w ogóle zlikwidować komisje! To groźne!
- Wywiad: Wspaniale jest wiedzieć, że jesteśmy dla kogoś ważni
- Nauczycielskie świadczenia rosną. Na ile może liczyć „kompensówkowicz”?
- My, ZNP, jako TON byliśmy częścią Polskiego Państwa Podziemnego. Trzeba o tym przypomnieć
- W krakowie podwyżki dla pracowników oświaty, a w Limanowej wypłacono w końcu zaległe motywacyjne
- Ranking szanowanych zawodów według CBOS. Na 7. miejscu nauczyciele – pół roku po strajku
- „Godne praca, płaca i emerytura”. Priorytety OPZZ na 2020 r.
- Rozmowa: Degradacja zawodu jest widoczna, a politycy to wykorzystują
- Torunianie świętują 100. rocznicę powrotu miasta do Macierzy
- Po ponad 40 latach pracy w szkole nadal jestem u siebie
- Jak Związek na ziemi lubuskiej kultywuje pamięć o nauczycielach TON i pionierach oświaty
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (5)
- Bolączki po reformie
- Nasza historia. 100 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego w Toruniu
- Edukacja oparta na dowodach: Obietnice bez pokrycia
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Polacy na Syberii. Edukacyjna rola polonijnych zespołów folklorystycznych
- Bliżej prawa: Po zdrowotny do Strasburga?
- Pytania do eksperta: Potrącenie odprawy z wynagrodzenia po przywróceniu pracownika