Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (5)


Jak gorzką pigułką może być kształcenie świadomości języka, my, poloniści, wiemy od dawna. Niezależnie od podstawy programowej i tego, z jakim rocznikiem absolwentów mamy przyswoić językowe zawiłości

Treści dotyczące świadomości języka, realizowane „po nowemu”, sformułowane zostały w 24 podpunktach na poziomie podstawowym, czyli obowiązkowym, i w 36 – na poziomie rozszerzonym. Twórcy podstawy programowej, najprawdopodobniej dla czytelności, pogrupowali je jeszcze dodatkowo w cztery główne zagadnienia: gramatyka języka polskiego; zróżnicowanie języka; komunikacja językowa i kultura języka; ortografia i interpunkcja.

Taka ilość treści dydaktycznych może niepokoić przy założeniu przyjętym przez twórców nowej podstawy, że uczeń: „wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni”.

(…)



Żanneta Elżbieta Pilis, nauczyciel języka polskiego

Więcej – tylko w GN nr 4 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 4/2020: