Czy zastanawiałam się przez te lata, jak mało zarabiam? Nie bardzo. Czy zastanawiałam się, że ten czas mogłabym poświęcić sobie, rodzinie, znajomym? Nigdy. Uwielbiałam swoją pracę…
Patrzę na gwałtownie postępujące osłabianie autorytetu nauczycieli. Odczuwam lekceważące odnoszenie się do nas rządzących elit. Słyszę liczne przekłamania na temat warunków i czasu naszej pracy oraz naszych zarobków. Widzę, jak ciasną, ślepą uliczką kroczy obecny system edukacji, na której końcu jest mur, który sami dalej budujemy w XXI w. – zamkniętych umysłów, braku kreatywności, braku krytycznego myślenia, odtwórczości, bezradności, konformizmu, braku podstawowych kompetencji kluczowych. I wiem, że nie możemy bezczynnie na to pozwalać, nie możemy się bać lub liczyć, że inni zawalczą za nas.
Od 17 lat jestem nauczycielką, od zawsze dzień mojej pracy rozciągał się często do późnych godzin nocnych, a tydzień do siedmiu dni. Realizując w tym czasie liczne projekty pozalekcyjne, akcje społecznościowe, spotkania integracyjne, wycieczki, zawsze za najważniejszych uważałam moich uczniów. Chciałam ich przygotowywać do życia społecznego, stawiać mądre wyzwania na miarę ich możliwości, pomóc zrozumieć świat, odkryć talenty, by w przyszłości byli szczęśliwymi, odważnymi ludźmi, reagującymi na krzywdę innych i otaczające ich zło.
(…)
Joanna Urbańska
Nauczyciel Roku 2016, nauczycielka biologii, chemii i fizyki
Więcej – tylko w Głosie! (nr 14, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14/ 2019:
- Pełnym głosem. TERAZ! Potrzebny program Nauczyciel+
- Felieton. Zwolnić ich wszystkich?
- Pikieta przed „Dialogiem”. Rodzice popierają protest nauczycieli
- 1 kwietnia br. w „Dialogu”. Kolejna tura negocjacji bez efektów…
- Strajk w pytaniach i odpowiedziach
- Rozmowa. Ten protest powstał z buntu ludzi
- Sonda Głosu. Chciałabym, aby do pracy przychodzili ci z pasją, charyzmą i byli godziwie wynagradzani
- Uczniowie wiedzą, o co walczymy. Rodzice w szkole również…
- Dyrektor i wicedyrektor tylko z bardzo dobrą oceną pracy
- Felieton. Hiszpańska bieda
- ABC efektywnej nauki. Zadbaj o warunki sprzyjające uczeniu się: zdrowy sen (część XI)
- Prawnik w szkole. Prawo nowych technologii
- Psychoterapia w szkole. Podróż do świata terapii poznawczo-behawioralnej
- Nadesłane do Głosu. Albo powalczymy o podwyżki aż do zwycięstwa, albo zamilknijmy na dekady
- Co się zmieni w systemie resocjalizacji nieletnich
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty