Choć polska oświata stanęła w obliczu kolejnego kryzysu, tym razem związanego z koniecznością zapewnienia kształcenia setkom tysięcy uczniów z Ukrainy, to minister edukacji Przemysław Czarnek postanowił przeforsować kolejną kontrowersyjną reformę – likwidację zajęć z WOS na poziomie podstawowym w szkołach średnich, wprowadzenie zamiast tego nowego przedmiotu historia i teraźniejszość oraz wywrócenie do góry nogami podstawy programowej z historii
Czarnek podpisał trzy nowelizacje rozporządzeń:
* w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
* w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
* w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
HiT ma wejść do szkół ponadpodstawowych już od 1 września 2022 r. i zastąpi WOS na poziomie podstawowym. Przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie kolejne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.
List otwarty nauczycieli w obronie przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Wymiar godzin zajęć przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił:
* liceum ogólnokształcące – klasa I – 2 godziny, klasa II – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
* technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
* branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina
Debata w Sejmie na temat HiT. „Nowy przedmiot wywoła bardzo silny ruch przeciw historii”
Wymiar godzin historii w zakresie podstawowym z obecnych 8 zostanie zmniejszony do 7 godzin (w cyklu kształcenia). Lekcje historii w ostatniej klasie liceum ogólnokształcącego i technikum będą realizowane do końca pierwszego semestru. Wymiar godzin przedmiotów: historia oraz wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym nie ulegnie zmianie w stosunku do stanu obecnego i będzie wynosić odpowiednio: 6 h (historia) i 8 h (wiedza o społeczeństwie) w cyklu kształcenia.
Kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość posiadają nauczyciele, którzy mają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie. Podręczniki do tego przedmiotu dopiero zostaną opracowane.
Jak już pisaliśmy w „Głosie”, podstawa do HiT jest mocno zideologizowana. Koncepcja rozdziału Kościoła od państwa jest przejawem “komunistycznej polityki”, a intelektualną inspiracją “rewolucji seksualnej” w latach 60. był neomarksizm – tego mają dowiedzieć się uczniowie podczas zajęć z tego przedmiotu. W podstawie programowej znajdą się też tematy dotyczące “prześladowań religijnych” na świecie na przykładzie chrześcijan, “kontrowersji ideologicznych na forum instytucji unijnych” oraz “politycznego znaczenia 2005 roku w Polsce” (to wtedy PiS po raz pierwszy przejął w Polsce władzę).
Nauczycieli czekają też spore zmiany na lekcjach historii, bo podstawa do tego przedmiotu również została silnie zideologizowana. Ministerstwo niemal całkowicie zmieniło fragment podstawy dotyczący celów edukacji historycznej. Z dokumentu możemy się dowiedzieć, że celem będzie teraz “poznawanie prawdy o przeszłości Polski oraz świata” oraz “pozyskanie wiedzy o przeszłości swojego kraju oraz kręgu cywilizacyjnego, do którego od ponad tysiąca lat należy Polska”.
Rozporządzenia dostępne są TUTAJ
(PS, GN)