Ze Sławomirem Broniarzem, prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego, rozmawia Piotr Skura
Minister Dariusz Piontkowski podpisał rozporządzenie z nowymi stawkami wynagrodzenia zasadniczego wprowadzające obiecaną podwyżkę 9,6 proc. od września. Czy to kończy tegoroczną walkę o nauczycielskie podwyżki, której kulminacją był kwietniowy strajk?
– Oczywiście, że nie. Sięgnijmy do nieodległej historii. Założenia dotyczące wzrostu płac nauczycieli w tym roku były przecież inne. Pierwotnie minister Anna Zalewska zapowiadała, że w styczniu 2019 r. nauczyciele otrzymają podwyżkę w wysokości 5 proc., a kolejną zaplanowano dopiero na styczeń 2020 r. – też w wysokości 5 proc. Stało się inaczej. W wyniku strajku podwyżka ze stycznia 2020 r. została przesunięta na wrzesień 2019 r. Rząd dorzucił też kolejne 4,6 proc. Niestety, to wszystko za mało. Wrześniowa podwyżka 9,6 proc. nie spełnia wszystkich oczekiwań środowiska, bo mamy do czynienia z wieloletnimi zaniechaniami płacowymi, na skutek których startujemy z niskiego pułapu. W porównaniu z innymi grupami zawodowymi wynagrodzenia w oświacie są bardzo niskie – mimo ostatnich podwyżek.
ZNP nie rezygnuje z postulatu 30-procentowej podwyżki w 2019 r.?
– Nie rezygnujemy. Postulat strajkowy nie został zmieniony i nie wycofujemy się z niego. Gdybym chciał zażartować, powiedziałbym za klasykiem, że nauczycielom to się po prostu należy. Choć we wrześniu wielu nauczycieli może być do pewnego stopnia zadowolonych, ponieważ w ich portfelu znajdzie się kilkaset złotych więcej. To jednak nie przekreśla naszych postulatów i nie zamyka oczekiwań. Domagamy się zwiększenia nakładów na edukację, które w odniesieniu do produktu krajowego brutto spadają, a nie rosną. Bez tego nie uda się poprawić sytuacji materialnej nauczycieli. Wszystko w szkole zaczyna się od dobrego nauczyciela. Jeżeli nie zainwestujemy w tę grupę zawodową, to nie osiągniemy dobrej jakości edukacji.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie nr 35 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2019:
- Pełnym głosem. T jak trudny. Alfabet 2019/2020
- Felieton. Rok szkolny po polsku
- Nowy rok, nowy protest. Nauczyciele zdecydują o jego formie
- Zespół ds. statusu. MEN wróci do pomysłu likwidacji średnich?
- Rząd spycha finansowanie oświaty na gminy
- SONDA GŁOSU. „Podwójny rocznik”: przybyło uczniów i klas, odwołania wciąż są rozpatrywane
- Nauczyciele w obliczu wojny: jedność i siła
- Najbliższe tygodnie dyrektorzy i nauczyciele spędzą na lekturze przepisów
- Poprawa sytuacji w oświacie wciąż jest możliwa. Jak znaleźć motywację do dalszej walki?
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (1)
- Podwójny rocznik – specyficzne potrzeby uczennic i uczniów
- Każda reforma szkolna powinna być szeroko konsultowana, żeby nie wzbudzać dodatkowych lęków
- Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Umowa stażowa a awans na nauczyciela kontraktowego
- Kadry w oświacie. Bez odszkodowania, ale z wyższym zasiłkiem…