Pan dziś był zły. Bo niedomaga, bo niewyspany, bo troska materjalna, niepowodzenie rodzinne, bo przykrość służbowa, zatarg z władzą. Zły humor wychowawcy krzywdzi, szkodzi, utrudnia szczere porozumienie
Pewne tematy wychowawcze omawiane są chętnie i przez licznych, inne – starannie unikane. Przyjemniej poznać, jak być powinno, niż zwierzać się z tego, jak jest, szczególnie gdy w braku dającego się łatwo stosować przepisu, zmuszeni jesteśmy działać niezbyt chwalebnie.
Niema szkoły, internatu, zbiorowiska dziecięcego, gdziebyśmy z ust dzieci nie słyszeli częściej lub rzadziej:
– Pan dziś był zły.
Był zły, więc nie pozwolił, był zły, więc skarcił, był zły, więc ukarał lub zagroził karą, był zły więc uderzył, był zły, więc „niesprawiedliwie”, więc w uniesieniu, więc jednemu czy wszystkim, tak czy owak, dał się wyjątkowo we znaki.
Zwykle pogodny, pobłażliwy, łagodny, dziś wyjątkowo chmurny, niecierpliwy, porywczy, surowy.
Czemu?
Bo niedomaga, bo niewyspany, bo troska materjalna, niepowodzenie rodzinne, bo przykrość służbowa, zatarg z władzą.(…)
Cały tekst przeczytasz w Głosie nr 8/2019 i w e-wydaniu
Janusz Korczak
Pozostałe artykuły w numerze 8/2019:
- Psychoterapia w szkole: Uczeń z tikami w klasie
- Pełnym Głosem: Wszyscy mówią: Dość!
- Felieton: Żart bardzo aktualny
- Uniwersytet solidarny ze szkołą
- Prezentacja Anny Zalewskiej a fakty
- Jakie podwyżki dla nauczycieli w Warszawie?
- Spór zbiorowy w kraju – sonda Głosu
- Protest nauczycieli. Kolejne porozumienie między związkami
- Rokowania, mediacje. Kiedy referendum strajkowe?
- Rozmowa: Uczniowie nie mogą odczuć, że dorośli coś zmieniają…
- Wywiad: Warto się szczycić tym, że Józef Piłsudski był członkiem honorowym ZNP
- Nauczyciele odpowiadają petycją na listy Anny Zalewskiej
- Rozmowa: Prognozy demograficzne są niekorzystne, w szkołach będzie coraz mniej uczniów
- 36 osób w klasie. To efekt podwójnego rocznika w Warszawie
- Nasz Konkurs: Zachęcam uczniów, by przejęli kontrolę nad swoim uczeniem się
- ABC efektywnej nauki – czytanie ze zrozumieniem i inne ważne kompetencje
- Życie szkoły: Integracja dzieci romskich
- Awans zawodowy: Kto pyta, nie błądzi
- Bliżej prawa: Decyduje czas i wymiar
- Pytania do eksperta: Urlop zdrowotny a prawo do emerytury