IBE i MEN podsumowały dotychczasowe konsultacje i pokazały Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0

– Jesteśmy na początku końca pierwszego etapu. Chcemy, żeby cała reforma edukacji była konsultowana społecznie. Żeby wynikała nie tylko z pracy MEN i IBE, ale również z doświadczeń nauczycieli, uczelni, środowisk, wszystkich, którzy uważają, że mogą mieć swój wkład w rozwój polskiej edukacji – mówiła m.in. Katarzyna Lubnauer, wiceszefowa MEN podsumowując dotychczasowe konsultacje na temat profilu absolwenta i absolwentki. Nowa wersja profilu kładzie szczególny nacisk na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy.

– Każdy uczeń kończący szkołę powinien posiadać jasno zdefiniowany zestaw kompetencji umożliwiający dalszy rozwój osobisty, edukacyjny, zawodowy i społeczny. I to jest klucz. Musimy wychować ludzi żeby radzili sobie w przyszłym świecie – mówiła Katarzyna Lubnauer.

– Mamy podstawy programowe, które świeżo odchudziliśmy ale nie zmieniając ich konstrukcji mamy podstawy, które są niespójne – wyliczała. – Mamy też nauczycieli z najniższą satysfakcją zawodową na świecie. To jest dramatyczna informacja ponieważ nie będzie dobrej edukacji bez dobrych i zadowolonych z pracy nauczycieli – podkreśliła.

Przypomnijmy, że pod koniec września IBE przedstawił wstępny projekt Profilu Absolwenta. Przygotowali go naukowcy z Instytutu Badań Edukacyjnych, na podstawie polskich i zagranicznych badań naukowych.

Konsultacje prowadzone były przez cały październik 2024 roku, wzięło w nich udział prawie 3 tysiące osób i instytucji. W zorganizowaniu tych spotkań zarówno zdalnych jak i stacjonarnych w całej Polsce, pomagała IBE – Fundacja Stocznia.

– Po raz pierwszy proces pracy nad podstawami programowymi rozpoczyna się od dyskusji na temat tego, jakiego ucznia chcemy – zwrócił uwagę dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Maciej Jakubowski. – I ten proces pierwszy raz był prowadzony poza politycznymi dyskusjami, poza Ministerstwem Edukacji Narodowej. To zaowocowało przygotowaniem propozycji, która jest złotym środkiem. Bo szkoła musi być miejscem, gdzie zgadzamy się na pewien konsensus, gdzie staramy się współpracować i szukać wspólnego celu – dodał.

Wersja 2.0 Profilu to wynik konsultacji z nauczycielami, pracodawcami oraz uczniami, co zapewnia jej kompleksowy charakter. Zmiany – jak informuje IBE – dotyczą:

>> Ulepszenia treści – zaktualizowaliśmy wymagania kompetencyjne, żeby lepiej uwzględniały zmieniające się potrzeby rynku pracy oraz wyzwania globalne.

>> Większa czytelność i przejrzystość – zoptymalizowaliśmy dokument, żeby był łatwiejszy w odbiorze dla nauczyciel i uczniów.

>>Elastyczność – wprowadziliśmy mechanizmy, dzięki którym to narzędzie można dostosować do indywidualnych potrzeb szkół i instytucji edukacyjnych.

>> Wartości w centrum Profilu – wartości jako ponadczasowa podstawa dla wspierania dzieci i młodzieży we wszechstronnym rozwoju.

 „Nowa wersja profilu Absolwenta i absolwentki 2.0 profiluje umiejętności uczniów w sposób holistyczny. Umożliwia bardziej świadome planowanie ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Szczególny nacisk położyliśmy na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy” – czytamy w komunikacie IBE.

– Naszym celem było stworzenie narzędzia, które nie tylko opisuje, ale także wspiera kształcenie kluczowych kompetencji w dynamicznie zmieniającym się świecie – mówi Elżbieta Strzemieczna, liderka projektu Profil Absolwenta i Absolwentki w IBE.

Co dalej? Najpierw MEN powoła Radę Reformy. To się wydarzy na początku 2025 roku. W dalszej kolejności Ministerstwo powoła tematyczne zespoły eksperckie, stolików przedmiotowych oraz wieloetapowa recenzja merytoryczna, międzyprzedmiotowa, weryfikacja pod względem języka efektów uczenia się.

– Zmieniły się miejsce wartości, obszary, uzupełniliśmy kompetencje. W dalszych planach mamy powołania rady reformy, czyli ciała, które będzie monitorować reformę, która będzie wchodzić etapami. Jaskółki zmian to edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna od września 2025 – zapowiedziała  Katarzyna Lubanuer.

(GN)

Fot: IBE

Profil absolwenta. Dr Tomasz Gajderowicz: Wsparcie nauczyciela jest jednym z kluczowych kierunków

Profil absolwenta. Prof. Katarzyna Krasoń: Planowana reforma może być szansą na przełomową zmianę. Co trzeba zrobić?

MEN ogłosiło start konsultacji społecznych ws. profilu absolwenta. Potrwają do końca października

IBE: Trwają prace nad nowym profilem absolwenta. Jakich zmian oczekują nauczyciele? (ankieta)