Nie odbierają wieczornych telefonów od rodziców i nie odpisują na służbowe e-maile po godzinach pracy. Nie uzupełniają e-dzienników w domu, ograniczają pracę w weekendy. To protest włoski niektórych toruńskich nauczycieli
Akcja protestacyjna nauczycieli – po decyzji ZG ZNP z 22 października br. – jest kontynuowana w formie protestu włoskiego. Uczestniczący w niej nauczyciele wykonują obowiązki wynikające z Karty Nauczyciela i ustawy – Prawo oświatowe, z umowy o pracę i statutów szkół. Powstrzymują się od tych zadań, które nie wynikają z ich stosunku pracy, nawet jeśli dotychczas zwyczajowo je wykonywali. Udział w proteście jest dobrowolny, nauczyciele sami decydują, czego w ramach akcji nie będą robić. Jedni już się przyłączyli, inni wahają się lub mają wątpliwości co do tego, w jaki sposób uczestniczyć w proteście włoskim.
– Cały czas trwa akcja informacyjna, mamy stały kontakt z prezesami ognisk. Przekazujemy im materiały informacyjne z Okręgu Kujawsko-Pomorskiego i Zarządu Głównego ZNP. Mamy na uwadze fakt, że udział w proteście jest w pełni dobrowolny – informuje Marta Humienna, szefowa oddziału Związku w Toruniu. – Drobiazgowo wyjaśniamy nauczycielom, co należy do ich obowiązków i z jakich przepisów to wynika. Natomiast to oni sami podejmują decyzje, których zadań nie będą wykonywać w ramach protestu.
(…)
Justyna Wojciechowska-Narloch
Więcej – tylko w Głosie (nr 44, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44/2019:
- Pełnym głosem. Chodzi o godność
- Felieton. Groźny minimalizm
- Protest włoski w przedszkolach, szkołach i placówkach
- Pensja zasadnicza dyplomowanego jak średnia w gospodarce – tak chce ZNP
- Ostatnie w tej kadencji posiedzenie Zarządu Głównego Związku
- Rusza akcja ZNP „8 kwietnia, pamiętamy”. Na początku w Krakowie, a potem co miesiąc w kolejnych miastach
- Sejm będzie musiał zająć się problemami edukacji
- Zmiany we władzach Centralnego Klubu Młodego Nauczyciela ZNP
- Niskie płace to nie tylko nasz problem, ale całego społeczeństwa
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (3)
- EduMoc Online 2019 – konektywiści w akcji
- Przygotowuję młodzież nie tylko do matury, ale też do życia
- Wynagrodzenia to podstawowy problem do rozwiązania, ważniejszy niż zmiany systemowe
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- 13. edycja Międzynarodowej Wystawy Wynalazków IWIS 2019
- Casus. Meandry zmiany pracy i płacy w trakcie roku szkolnego
- Pytanie do eksperta. Przeniesienie nauczyciela w trakcie roku szkolnego