Wyjaśniaj uczniom, jak przebiega proces uczenia się. Pozwól im zrozumieć rolę trudności i zmagań z problemami oraz wykorzystać naukę na błędach. Zapewniaj, że naturalny jest wysiłek, którego wymaga nauka…
„Część nauczycieli, pedagogów i psychologów praktyków uznaje, że pedagogika i psychologia jako dyscypliny akademickie są przez swą >>naukowość<< oderwane od rzeczywistości codziennego nauczania, wychowania i pomocy psychologicznej” – pisałem mojej książce „Psychopedagogiczne mity”*. Zwracałem uwagę, że wiele osób bardziej niż dowodom naukowym ufa „dobrym praktykom”. Dlaczego? „Opisywanie >>dobrych praktyk<< bazuje na docenianiu nauczycieli, pedagogów i psychologów jako efektywnych, refleksyjnych praktyków, którzy nie mogą się mylić, bo >>ich doświadczenie mówi, że…<<” – tak przedstawiałem postawy sprzyjające odwracaniu się od dowodów z badań empirycznych w edukacji, także tej, dotyczącej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W tegorocznej serii artykułów publikowanych w Głosie Nauczycielskim starałem się przekonać, że warto sięgać do wyników rzetelnych badań, ich systematycznych przeglądów i metaanaliz.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 44, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 44/2019:
- Pełnym głosem. Chodzi o godność
- Felieton. Groźny minimalizm
- Protest włoski w przedszkolach, szkołach i placówkach
- Pensja zasadnicza dyplomowanego jak średnia w gospodarce – tak chce ZNP
- Ostatnie w tej kadencji posiedzenie Zarządu Głównego Związku
- Rusza akcja ZNP „8 kwietnia, pamiętamy”. Na początku w Krakowie, a potem co miesiąc w kolejnych miastach
- Sejm będzie musiał zająć się problemami edukacji
- Zmiany we władzach Centralnego Klubu Młodego Nauczyciela ZNP
- Niskie płace to nie tylko nasz problem, ale całego społeczeństwa
- Protest włoski. Sami decydują, czego nie robią, poza codziennymi obowiązkami
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (3)
- EduMoc Online 2019 – konektywiści w akcji
- Przygotowuję młodzież nie tylko do matury, ale też do życia
- Wynagrodzenia to podstawowy problem do rozwiązania, ważniejszy niż zmiany systemowe
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- 13. edycja Międzynarodowej Wystawy Wynalazków IWIS 2019
- Casus. Meandry zmiany pracy i płacy w trakcie roku szkolnego
- Pytanie do eksperta. Przeniesienie nauczyciela w trakcie roku szkolnego