Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach


Wyjaśniaj uczniom, jak przebiega proces uczenia się. Pozwól im zrozumieć rolę trudności i zmagań z problemami oraz wykorzystać naukę na błędach. Zapewniaj, że naturalny jest wysiłek, którego wymaga nauka…

„Część nauczycieli, pedagogów i psychologów praktyków uznaje, że pedagogika i psychologia jako dyscypliny akademickie są przez swą >>naukowość<< oderwane od rzeczywistości codziennego nauczania, wychowania i pomocy psychologicznej” – pisałem mojej książce „Psychopedagogiczne mity”*. Zwracałem uwagę, że wiele osób bardziej niż dowodom naukowym ufa „dobrym praktykom”. Dlaczego? „Opisywanie >>dobrych praktyk<< bazuje na docenianiu nauczycieli, pedagogów i psychologów jako efektywnych, refleksyjnych praktyków, którzy nie mogą się mylić, bo >>ich doświadczenie mówi, że…<<” – tak przedstawiałem postawy sprzyjające odwracaniu się od dowodów z badań empirycznych w edukacji, także tej, dotyczącej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W tegorocznej serii artykułów publikowanych w Głosie Nauczycielskim starałem się przekonać, że warto sięgać do wyników rzetelnych badań, ich systematycznych przeglądów i metaanaliz.



(…)

 

Tomasz Garstka, psycholog

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 44, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 44/2019: