Edukacja oparta na dowodach: Obietnice bez pokrycia


Często jesteśmy skłonni uznać skuteczność jakiejś metody kształcenia lub wspomagania rozwoju, ulegając efektowi konfirmacji oraz/lub wpływowi autorytetów. Dlatego tak ważne są wyniki badań naukowych

W poprzednim odcinku nowej serii w Głosie przedstawiłem założenia nauczania opartego na dowodach naukowych, które czerpie z modelu sprawdzania efektywności w medycynie opartej na dowodach*. Przed wpływem efektu konfirmacji czy autorytetów mogą nas uchronić wyniki badań naukowych – poprawnych metodologicznie, powtarzalnych i „zaślepionych” (pomiar i/lub interpretacja wyników dokonywane przez osoby, które nie wiedzą, czy mają do czynienia z osobami z grupy badanej, czy grupy kontrolnej). Dopiero wielokrotnie powtórzone wyniki wielu takich badań pozwalają orzekać z wysokim prawdopodobieństwem o skuteczności badanych sposobów nauczania (por. Garstka, Śliwerski, 2019).

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w GN nr 4 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 4/2020: