Często jesteśmy skłonni uznać skuteczność jakiejś metody kształcenia lub wspomagania rozwoju, ulegając efektowi konfirmacji oraz/lub wpływowi autorytetów. Dlatego tak ważne są wyniki badań naukowych
W poprzednim odcinku nowej serii w Głosie przedstawiłem założenia nauczania opartego na dowodach naukowych, które czerpie z modelu sprawdzania efektywności w medycynie opartej na dowodach*. Przed wpływem efektu konfirmacji czy autorytetów mogą nas uchronić wyniki badań naukowych – poprawnych metodologicznie, powtarzalnych i „zaślepionych” (pomiar i/lub interpretacja wyników dokonywane przez osoby, które nie wiedzą, czy mają do czynienia z osobami z grupy badanej, czy grupy kontrolnej). Dopiero wielokrotnie powtórzone wyniki wielu takich badań pozwalają orzekać z wysokim prawdopodobieństwem o skuteczności badanych sposobów nauczania (por. Garstka, Śliwerski, 2019).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – tylko w GN nr 4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 4/2020:
- Pełnym Głosem: Dyscyplinarki. Leczenie grypy cholerą
- Felieton: Ile kosztuje studniówka?
- Dariusz Piontkowski zapala zielone światło dla likwidacji szkół? „Nie ma zakazu”
- Przedstawiciele ZNP spotkali się z Mirosławą Stachowiak-Różecką
- MEN chce rozmawiać o zmianach w postępowaniach dyscyplinarnych. ZNP ma projekt
- Zmiany w dyscyplinarkach. „Solidarność” chce w ogóle zlikwidować komisje! To groźne!
- Wywiad: Wspaniale jest wiedzieć, że jesteśmy dla kogoś ważni
- Nauczycielskie świadczenia rosną. Na ile może liczyć „kompensówkowicz”?
- My, ZNP, jako TON byliśmy częścią Polskiego Państwa Podziemnego. Trzeba o tym przypomnieć
- W krakowie podwyżki dla pracowników oświaty, a w Limanowej wypłacono w końcu zaległe motywacyjne
- Ranking szanowanych zawodów według CBOS. Na 7. miejscu nauczyciele – pół roku po strajku
- „Godne praca, płaca i emerytura”. Priorytety OPZZ na 2020 r.
- Rozmowa: Degradacja zawodu jest widoczna, a politycy to wykorzystują
- Torunianie świętują 100. rocznicę powrotu miasta do Macierzy
- Po ponad 40 latach pracy w szkole nadal jestem u siebie
- Jak Związek na ziemi lubuskiej kultywuje pamięć o nauczycielach TON i pionierach oświaty
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (5)
- Bolączki po reformie
- Nasza historia. 100 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego w Toruniu
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Polacy na Syberii. Edukacyjna rola polonijnych zespołów folklorystycznych
- Bliżej prawa: Po zdrowotny do Strasburga?
- Pytania do eksperta: Potrącenie odprawy z wynagrodzenia po przywróceniu pracownika