ABC efektywnej nauki – tworzenie notatek, schematów i map myśli – jak rozwijać te umiejętności (część VIII)


Notatka wiele ułatwi Umiejętność stworzenia dobrej notatki czy opracowania ważnych informacji jest jedną z kompetencji decydujących o skuteczności uczenia się. Przyjrzyjmy się temu, jak możemy pomóc w jej rozwijaniu naszym podopiecznym.

Trudno wyobrazić sobie naukę szkolną bez notowania. Ta czynność wydaje się tak oczywista, że często bierze się ją za pewnik i nie poświęca jej wiele uwagi. Spodziewamy się, że uczennice i uczniowie nabędą ją w naturalny sposób w toku swojej nauki i często rzeczywiście tak się dzieje. Nie znaczy to jednak, że ten sposób notowania, którego nauczyły się dzieci i młodzież, jest optymalny i przynosi im spodziewane korzyści. W rzeczywistości uczennice i uczniowie w różnym wieku (często nawet studenci) często nie potrafią dobrze notować ani też w inny przydatny sposób opracowywać informacji, których mają się nauczyć.



Magdalena Goetz

Psycholożka



Pozostałe artykuły w numerze 10/2019: