W liceach chłopcy stanowią mniejszość. Niejeden nauczyciel robi, co może, aby było ich więcej, najlepiej połowa, ale praw natury nie przeskoczy. Dziewczyny w wieku 15-16 lat są statystycznie lepsze. Mężczyzna musi mocno wyrastać ponad swoją płeć, aby w wyścigu o miejsce w prestiżowym liceum pokonać kobietę.
Rekrutacja odbywa się drogą elektroniczną. Dla bezdusznej maszyny liczą się tylko punkty, a tych płeć piękna zwykle ma więcej. Za oceny na koniec roku, za wyniki egzaminu, za udział w konkursach i olimpiadach, a wreszcie za wspieranie środowiska lokalnego i działalność na rzecz innych osób. Mężczyźni najczęściej zostają w tyle. Wychowawcy muszą stawać na głowie, aby mieć w zespole choćby minimalne grono chłopaków.
Nad prawidłowością obliczeń maszyn czuwa komisja rekrutacyjna, którą tworzą ludzie. I to właśnie z nimi należy rozmawiać, aby dali szansę płci upośledzonej przez naturę i w odpowiedniej chwili choćby kopnęli komputer. Drugie prawo sprawiedliwości Johna Rawlsa, amerykańskiego filozofa, głosi, że zasady społeczne muszą być ułożone z największą korzyścią dla osób najbardziej upośledzonych, szczególnie jeśli chodzi o dostępność do urzędów i stanowisk. Dlatego sprawiedliwe jest, gdy w walce o miejsca w najlepszych szkołach daje się fory słabszym z natury chłopcom, inaczej nie mieliby szans na dobrą naukę.
(…)
Dariusz Chętkowski
Pozostałe artykuły w numerze 10/2019:
- Pełnym głosem. Paraliż tak czy inaczej
- Felieton. Ile tak można?
- Akcja protestacyjna do odwołania
- Przed strajkiem. Pierwsze próby zastraszania? Nie dajcie się!
- Spór zbiorowy. Co trzeba zrobić, żeby legalnie strajkować w szkole (placówce)?
- Rozmowa. Jesteśmy po tej samej stronie barykady, co związkowcy.
- Anna Zalewska do Brukseli, a kto do MEN?
- Nadszedł czas, by kwestię wynagrodzeń w oświacie potraktować poważnie
- Dlaczego dyscyplinowanie przez zawstydzanie to ślepa uliczka
- ABC efektywnej nauki – tworzenie notatek, schematów i map myśli – jak rozwijać te umiejętności (część VIII)
- Sto lat temu… Tak powstawały zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli
- Dostrzec człowieka w potrzebie… Centrum Kultury Polskiej „Jasna Góra” w Tyraspolu (Naddniestrze)
- Prawnik w szkole. Prawo nowych technologii
- Psychoterapia w szkole. Podróż do świata terapii poznawczo-behawioralnej
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty
- Casus. Zasady przejściowe i dotychczasowe uzupełnianie etatu.
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru zasiłku opiekuńczego