Falski na sztandary Z prof. Łukaszem A. Turskim, fizykiem, przewodniczącym Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik i pomysłodawcą CNK, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Debata o oświacie – ta oficjalna – bardziej przypomina kampanię przeciwko nauczycielom niż prawdziwą dyskusję o przyszłości szkoły. Czy w tej sytuacji coś może się zmienić na lepsze?
– Od lat nie toczymy w naszym kraju poważnych debat, nie tylko o edukacji. Teraz edukacja znalazła się w centrum uwagi ze względu na strajk nauczycieli. Ponieważ przepisy prawa w zasadzie uniemożliwiają przeprowadzenie jakichkolwiek działań strajkowych w innej kwestii niż sprawy warunków pracy i płacy, dlatego postulat strajkowy musiał dotyczyć podwyżki uposażeń. Byłoby to dość niesamowite, gdyby – dajmy na to – w szkole podstawowej wybuchł strajk np. dotyczący programu nauczania.
Byłyby powody do protestu w tej sprawie?
– Owszem, bo w podstawie programowej do nauczania fizyki dla szkoły podstawowej nie ma praw Keplera, czyli tych, które rządzą ruchem planet. Podstawy programowe z historii czy języka polskiego, przygotowane i zatwierdzone urzędowo, są ewidentnym przykładem stosowania metod szkolenia zgodnego z duchem i literą przyjętej przez państwo wersji polityki historycznej, z pominięciem ważnych elementów europejskiej i światowej historii czy literatury. Z kolei wprowadzone podstawy do przedmiotów ścisłych są nie tylko wyjątkowo archaiczne, ale w wielu miejscach błędne. To dotyczy nie tylko fizyki, ale poprzez ograniczenie nauczania o ewolucji także biologii.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 21 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 21/2019:
- Felieton. Radźcie sobie
- Pełnym głosem. Piątek gratis (od premiera)
- Samorządy mogą podnieść wynagrodzenia i w ten sposób rozwiązać problem rekompensat
- ZNP w Pile zawarł porozumienie. Są wypłaty za czas strajku!
- Samorząd odebrał za strajk więcej, niż wolno potrącić? Z tym można iść do sądu
- Chorzów. W ramach rekompensaty będą wcześniejsze podwyżki oraz wyższe dodatki motywacyjne
- Chcemy szkoły jak w Finlandii? Debatujmy o zmianach w edukacji
- Jak miasta na Śląsku zrekompensują utracone zarobki po strajku?
- Naradzajmy się w całej Polsce! Apel ZNP i środowisk nauczycielskich oraz rodziców
- Nauczyciel w służbie cywilnej? Marchewka dla nielicznych, dla reszty – kij
- Nauczyciele jak urzędnicy państwowi? To byłoby ograniczenie autonomii
- Wcześniejsze wakacje. Ta decyzja komplikuje plany organizacyjne szkół
- W tym roku koniec lekcji już 19 czerwca – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki
- Dialog motywujący w szkole – „duch” i narzędzia (część II)
- Zadbaj o zdrowie, aby dotrwać w zawodzie do emerytury
- Działo się sto lat temu. Pierwsza ustawa oświatowa II RP
- Psychoterapia w szkole. Gdy sen nie nadchodzi
- Zaprogramuj przyszłość z grą Scottie Go!
- Awans zawodowy. Praktycznych rad kilka