Bunt matematyków Z prof. Maciejem Sablikiem, dyrektorem Instytutu Matematyki Uniwersytetu Śląskiego oraz członkiem Komitetu Matematyki PAN, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy z nauczaniem matematyki jest tak źle, że trzeba – jak proponuje NIK – zrezygnować z obowiązkowego egzaminu maturalnego z tego przedmiotu?
– Nie, absolutnie nie. Idąc tokiem rozumowania Najwyższej Izby Kontroli, która próbuje przekonać wszystkich, że podobno wyniki nauczania tego przedmiotu są złe i dlatego trzeba znieść obowiązkowy egzamin maturalny, można byłoby również dobrze powiedzieć, że trzeba też znieść maturę z innych przedmiotów.
W raporcie można przeczytać, że skoro są kraje, gdzie matura z matematyki nie jest obowiązkowa, jak m.in. Norwegia, Finlandia, Słowacja, Estonia, Bułgaria czy Litwa, to w Polsce też nie musimy upierać się przy takim rozwiązaniu. Może autorzy raportu mają rację?
– Jak widać, lista tych krajów jest dość krótka. Moim zdaniem raport zbyt wybiórczo traktuje tę kwestię. W wielu krajach świata matura z matematyki to podstawa. Może należało prześledzić, czy w Norwegii albo na Słowacji obowiązują inne rozwiązania w ramach systemu edukacji, może te kraje mają inne sposoby sprawdzania wiedzy matematycznej, co pozwoliło im zrezygnować z egzaminu maturalnego z matematyki? Z raportu się tego nie dowiemy. Dlatego nie mogę się zgodzić z tezą NIK, że skoro wyniki maturalne z matematyki są złe, to należy czasowo zawiesić egzamin lub w ogóle z niego zrezygnować. To zbyt banalny i nieprzemyślany wniosek.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 9, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9/2019:
- Pełnym głosem. Ich wersja kontra fakty
- Felieton. Już szykują kamery?
- List ZNP do premiera Morawieckiego
- Samorządy nie wierzą MEN i popierają nauczycieli
- „Dialog” PiS z nauczycielami w Sejmie: wyzwiska i obrażanie
- Minister edukacji wybiera się do Brukseli. Stoczy bój o Parlament Europejski
- NIK ocenia: z nauczaniem matematyki nie jest najlepiej. I proponuje: matura bez tego przedmiotu
- List otwarty do Pani Minister Anny Zalewskiej
- CKE zdiagnozowała ósmoklasistów. Jakie są ich mocne i słabe strony?
- Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Szkoły szukają matematyków, ale często przegrywają z innymi pracodawcami
- „Dobry start” dla 4,4 mln uczniów
- Edukacja i zwierzęta. Nietypowe lekcje wśród klatek i boksów…
- Integracja uczelni w Szczecinie. ZUT świętuje jubileusz swego 10-lecia
- 100 lat temu… Przypominamy artykuł Stefanii Sempołowskiej dla naszego czasopisma
- Utrata godzin ponadwymiarowych w ciągu roku szkolnego
- Casus. Sposoby i zasady konstruowania pensum
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty