NIK ocenia: z nauczaniem matematyki nie jest najlepiej. I proponuje: matura bez tego przedmiotu


Wniosek na wyrost 42 proc. uczniów skontrolowanych szkół ponadgimnazjalnych otrzymało z matematyki tylko ocenę dopuszczającą. Według NIK należy rozważyć wykreślenie matematyki z listy obowiązkowych przedmiotów maturalnych

Jak szkoły uczą matematyki? Odpowiedzi na to pytanie postanowiła poszukać Najwyższa Izba Kontroli. Kontrolerzy weszli w 2017 r. do ministerstwa edukacji oraz do 20 szkół publicznych. Jednocześnie NIK poprosiła o informacje dotyczące warunków i organizacji nauczania matematyki 4713 dyrektorów publicznych szkół z terenu całego kraju, a za ich pośrednictwem – 14 090 nauczycieli matematyki i 12 042 nauczycieli przedmiotów ścisłych. W badaniu kwestionariuszowym wzięli udział przede wszystkim dyrektorzy i nauczyciele ze szkół podstawowych (69 proc.) oraz zespołów szkół (18 proc.).

Jakie wnioski? Z nauczaniem matematyki nie jest najlepiej. Przynajmniej tak wynika ze statystyk. Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015-2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą. W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych – 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki na świadectwach otrzymało 4 proc. uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

(…)

Więcej – GN nr 9 (e-wydanie)



Piotr Skura



Pozostałe artykuły w numerze 9/2019: