Wniosek na wyrost 42 proc. uczniów skontrolowanych szkół ponadgimnazjalnych otrzymało z matematyki tylko ocenę dopuszczającą. Według NIK należy rozważyć wykreślenie matematyki z listy obowiązkowych przedmiotów maturalnych
Jak szkoły uczą matematyki? Odpowiedzi na to pytanie postanowiła poszukać Najwyższa Izba Kontroli. Kontrolerzy weszli w 2017 r. do ministerstwa edukacji oraz do 20 szkół publicznych. Jednocześnie NIK poprosiła o informacje dotyczące warunków i organizacji nauczania matematyki 4713 dyrektorów publicznych szkół z terenu całego kraju, a za ich pośrednictwem – 14 090 nauczycieli matematyki i 12 042 nauczycieli przedmiotów ścisłych. W badaniu kwestionariuszowym wzięli udział przede wszystkim dyrektorzy i nauczyciele ze szkół podstawowych (69 proc.) oraz zespołów szkół (18 proc.).
Jakie wnioski? Z nauczaniem matematyki nie jest najlepiej. Przynajmniej tak wynika ze statystyk. Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015-2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą. W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych – 10 proc. Z drugiej strony ocenę celującą z matematyki na świadectwach otrzymało 4 proc. uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
(…)
Więcej – GN nr 9 (e-wydanie)
Piotr Skura
Pozostałe artykuły w numerze 9/2019:
- Pełnym głosem. Ich wersja kontra fakty
- Felieton. Już szykują kamery?
- List ZNP do premiera Morawieckiego
- Samorządy nie wierzą MEN i popierają nauczycieli
- „Dialog” PiS z nauczycielami w Sejmie: wyzwiska i obrażanie
- Minister edukacji wybiera się do Brukseli. Stoczy bój o Parlament Europejski
- List otwarty do Pani Minister Anny Zalewskiej
- CKE zdiagnozowała ósmoklasistów. Jakie są ich mocne i słabe strony?
- Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Matematyka jest piękna, ale to piękno trzeba docenić i poznać…
- Szkoły szukają matematyków, ale często przegrywają z innymi pracodawcami
- „Dobry start” dla 4,4 mln uczniów
- Edukacja i zwierzęta. Nietypowe lekcje wśród klatek i boksów…
- Integracja uczelni w Szczecinie. ZUT świętuje jubileusz swego 10-lecia
- 100 lat temu… Przypominamy artykuł Stefanii Sempołowskiej dla naszego czasopisma
- Utrata godzin ponadwymiarowych w ciągu roku szkolnego
- Casus. Sposoby i zasady konstruowania pensum
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty