Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach


Eksperyment… w naturze? Badania eksperymentalne prowadzone w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych często nie cieszą się należytym uznaniem. Padają argumenty, że „w szkole działa wiele czynników, których nie ma w laboratorium”…

Ten i kolejny odcinek serii poświęcone będą dalszym analizom zalet i wad różnych dróg wybieranych w sprawdzaniu skuteczności metod nauczania i wspomagania uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W poprzednim odcinku pokazałem, dlaczego nie są wystarczająco wiarygodne badania prowadzone z jedną grupą osób badanych z użyciem pre- i posttestu, w sytuacji gdy nieprawidłowo dobrana jest próba, oraz gdy analiza danych nie jest zabezpieczona przed tendencyjnymi interpretacjami badaczy/badaczek („Czy posttest prawdę powie?”, GN nr 7 z 13 lutego br.).

Eksperyment jako sposób badania efektywności

Zaprezentowałem także wymagane warunki prowadzenia eksperymentu jako modelowego sposobu badania efektywności metod nauczania lub wspomagania dzieci ze SPE oraz opisałem procedurę tzw. pojedynczego i podwójnego zaślepienia próby, która ma chronić przed mimowolnym wpływem eksperymentatorów/ eksperymentatorek na wyniki badań.

(…)



Tomasz Garstka

Psycholog

 



Pozostałe artykuły w numerze 9/2019: