Eksperyment… w naturze? Badania eksperymentalne prowadzone w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych często nie cieszą się należytym uznaniem. Padają argumenty, że „w szkole działa wiele czynników, których nie ma w laboratorium”…
Ten i kolejny odcinek serii poświęcone będą dalszym analizom zalet i wad różnych dróg wybieranych w sprawdzaniu skuteczności metod nauczania i wspomagania uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W poprzednim odcinku pokazałem, dlaczego nie są wystarczająco wiarygodne badania prowadzone z jedną grupą osób badanych z użyciem pre- i posttestu, w sytuacji gdy nieprawidłowo dobrana jest próba, oraz gdy analiza danych nie jest zabezpieczona przed tendencyjnymi interpretacjami badaczy/badaczek („Czy posttest prawdę powie?”, GN nr 7 z 13 lutego br.).
Eksperyment jako sposób badania efektywności
Zaprezentowałem także wymagane warunki prowadzenia eksperymentu jako modelowego sposobu badania efektywności metod nauczania lub wspomagania dzieci ze SPE oraz opisałem procedurę tzw. pojedynczego i podwójnego zaślepienia próby, która ma chronić przed mimowolnym wpływem eksperymentatorów/ eksperymentatorek na wyniki badań.
(…)
Tomasz Garstka
Psycholog
Pozostałe artykuły w numerze 9/2019:
- Pełnym głosem. Ich wersja kontra fakty
- Felieton. Już szykują kamery?
- List ZNP do premiera Morawieckiego
- Samorządy nie wierzą MEN i popierają nauczycieli
- „Dialog” PiS z nauczycielami w Sejmie: wyzwiska i obrażanie
- Minister edukacji wybiera się do Brukseli. Stoczy bój o Parlament Europejski
- NIK ocenia: z nauczaniem matematyki nie jest najlepiej. I proponuje: matura bez tego przedmiotu
- List otwarty do Pani Minister Anny Zalewskiej
- CKE zdiagnozowała ósmoklasistów. Jakie są ich mocne i słabe strony?
- Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Matematyka jest piękna, ale to piękno trzeba docenić i poznać…
- Szkoły szukają matematyków, ale często przegrywają z innymi pracodawcami
- „Dobry start” dla 4,4 mln uczniów
- Edukacja i zwierzęta. Nietypowe lekcje wśród klatek i boksów…
- Integracja uczelni w Szczecinie. ZUT świętuje jubileusz swego 10-lecia
- 100 lat temu… Przypominamy artykuł Stefanii Sempołowskiej dla naszego czasopisma
- Utrata godzin ponadwymiarowych w ciągu roku szkolnego
- Casus. Sposoby i zasady konstruowania pensum
- Awans zawodowy. Kariera i rozwój osobisty