Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (23). W – Wizualizowanie


„Wizualizuj sukces, a przyciągniesz go do siebie”. Nie tego rodzaju poradom, które nie mają żadnych naukowych podstaw, poświęcony będzie ten odcinek. Czemu może zatem służyć i jak być wykorzystywane wizualizowanie?

Na początek ćwiczenie, które możemy wykonać z młodzieżą. Proszę położyć przed uczniami i uczennicami wielką kartę zapełnioną możliwie gęsto kropkami, wśród których jedna będzie wyróżniała się kolorem (np. czerwona wśród czarnych). Przedstawieni na karcie „obywatele” stykają się ze sobą w sklepach, środkach komunikacji, miejscach pracy itp. Ten oznaczony na czerwono zakażony jest wirusem SARS-CoV-2.

Następnie proszę powiedzieć, że odliczanie do dziesięciu odzwierciedlać będzie upływ czasu. Każda dziesiątka to doba. Czas wystąpienia objawów choroby to około pięciu do 10 dni. W związku z tym osoby będące nosicielami roznoszą wirusa i nieświadome zakażają nim innych. Podczas każdej doby (odliczania do 10) należy „zakazić” (połączyć linią i zakreślić) kolejne trzy osoby (kropki) od każdej osoby zakreślonej w poprzedniej „dobie”. Rozpocząć należy oczywiście od jednej czerwonej kropki. Proszę powiedzieć również, że po minimum pięciu dobach (odliczeniu do 50) moglibyśmy ukryć na karcie osoby zakażone, ponieważ lądują na kwarantannie, lecz dla zobrazowania zakażeń nie będzie to istotne, ponieważ rozgałęzienia zakażeń będziemy prowadzić dla uproszczenia tylko od „nowych zakażonych” (czyli tych, których przyłączono do sieci zakażeń w „poprzedniej dobie” – ostatnim ruchu). Proszę rozpocząć odliczanie.



(…)

 

Tomasz Garstka, psycholog

 

Cały tekst – GN nr 44 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 44/2021: