Wspieranie dzieci w radzeniu sobie z nudą może być rozwijające dla obu stron i obu stronom ułatwiać radzenie sobie z emocjami w takich sytuacjach. Przede wszystkim jest to jednak bardzo cenne dla dzieci
Z poprzednich części cyklu wiemy już, że nuda to przykry i złożony stan emocjonalny, w który wpadamy, znajdując się w jednostajnej i przewidywalnej sytuacji. Wiemy też, że nuda może sprzyjać rozwojowi, ponieważ motywuje do poszukiwania angażującego zajęcia, ale też może ten rozwój zakłócać. Taka przedłużająca się i kumulująca nuda w dłuższej perspektywie może wiązać się z problemowymi zachowaniami lub zaburzeniami nastroju.
Chodzi więc o to, by nauczyć dzieci radzić sobie z nudą, zanim przybierze ona swą szkodliwą formę, oraz o to, by zapewnić im odpowiedni poziom stymulacji, np. podczas lekcji. O pierwszym kroku – rozwijaniu konstruktywnego podejścia do nudy – pisałam szerzej w poprzednim odcinku („Konstruktywnie o nudzie”, GN nr 20-21 z 13-20 maja br.). To ważny krok, którego nie należy pomijać. W przypadku nudy działa bowiem ta sama zasada, co przy innych trudnych stanach emocjonalnych – żeby sobie z nimi skutecznie poradzić, trzeba najpierw przyjrzeć się sobie i swoim reakcjom, zrozumieć, co się ze mną dzieje i zaakceptować ten stan. Przy czym akceptacja nie oznacza tutaj pogodzenia się z tym, że będę się tak czuć (nie oznacza bierności!).
(…)
Magdalena Goetz
Psycholożka
Cały tekst – GN nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2020:
- Pełnym głosem. Testy? Rząd umywa ręce
- Felieton. Hospitacja online
- Rząd nie chce badać nauczycieli. Takich testów nie odmawia za to np. górnikom
- Rząd otwiera szkoły – kolejne zmiany już wkrótce
- Dyrektorzy żądają od nauczycieli kuriozalnych oświadczeń. MEN potwierdza: „koronalojalki” są bezprawne
- Po przebadaniu testem na koronawirusa pracowników żłobków i przedszkoli w Łodzi
- Walka z epidemią. Nauczyciele solidarni z pracownikami służby zdrowia.
- Hiszpania w 10 dni zrobiła coś, czego MEN nie potrafił stworzyć przez dwa i pół miesiąca
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Nauczyciel klas maturalnych: wygrał zdrowy rozsądek, konsultacje wyłącznie online
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej?
- Felieton. Woźne chcą protestować
- Nauczycieli trzeba testować, takie są oczekiwania społeczne. Zrobiliśmy to!
- 85 lat temu Polska żegnała Marszałka
- Bytom: Liczymy na tarczę pomocową dla samorządów
- Pandemia odebrała nam podstawowe narzędzie naszej pracy, czyli relacje
- Polska edukacja jest spontaniczna
- Nadesłane do Głosu. Jak radzić sobie ze stresem w czasie epidemii koronawirusa?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Casus. Stabilizowanie etatu: terminy, wymiar
- Pytania do eksperta. Składki od nagród jubileuszowych