– To jest początek drogi zmiany polskiej szkoły na taką, w której nie tylko będziemy się uczyć skuteczniej, ale też w lepszej atmosferze, z poczuciem tego, że robimy to dla siebie, na całe życie – mówił m.in. dr hab. Maciej Jakubowski, dyrektor IBE otwierając konferencję „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”. Wydarzenie, które odbyło się we wtorek w Warszawie poświęcone było wspieraniu uczniów w rozwijaniu umiejętności samodzielnego uczenia się i efektywnych metod nauki, które stają się fundamentem nowoczesnej edukacji.
– To jest projekt który zaczął się od dyskusji nad tym jak ograniczyć ocenianie w polskiej szkole, przede wszystkim ocenianie prac domowych, ale zdradzę państwu sekret – tu nie chodzi o prace domowe – zaczął swoje wystąpienie Maciej Jakubowski.
– Chodzi po pierwsze o to żeby nasi uczniowie wiedzieli jak samodzielnie pracować, żeby uczyć się skutecznie. I chcemy tą wiedzę przekazać nauczycielom, rodzicom a przede wszystkim samym uczniom. To jest nauka na całe życie. Po drugie, chodzi o poprawę relacji w szkole. Z różnych badan wiemy, że nasza szkoła bardzo dobrze uczy matematyki, czytania, nauk przyrodniczych. Natomiast mamy problem z relacjami i mamy problem z tym, że uczniowie czują się ciągle oceniani, poganiani do tej pracy i tracą wewnętrzną chęć do samodzielnej nauki. Ona się wiąże z przymusem a nie z chęcią zdobywania wiedzy– zwrócił uwagę szef IBE.
🎥 Zapraszamy na transmisję z konferencji "Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?"!
💻 Transmisja z napisami: https://t.co/I3UB0fr3rZ
🚀 Zachęcamy do dołączenia!
Ministerstwo Edukacji Narodowej #PraceDomowe
— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) December 3, 2024
Według niego, „wszyscy musimy się zastanowić jak zmienić tą sytuację nie wylewając dziecka z kąpielą czyli zachowując skuteczność nauczania jaką mamy w polskiej szkole i poprawiając relacje, samopoczucie uczniów, poczucie tego, że mogą wpływać na swoje życie, na swoją naukę, na to co się dzieje w szkole”.
Podczas konferencji zaprezentowane zostały rezultaty projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Celem projektu jest opracowanie narzędzi, które wspierają nauczycieli, dyrektorów, rodziców i uczniów w rozwijaniu samodzielności oraz umiejętności efektywnego uczenia się. W ramach projektu powstają cenne materiały edukacyjne – poradniki, vademeca, filmy oraz webinary.
Program konferencji obejmuje:
>> podsumowanie działań i wyników projektu, który ma na celu wzmacnianie kompetencji uczniów w zakresie samodzielnego uczenia się.
>> prezentację materiałów edukacyjnych oraz kluczowych rekomendacji dla społeczności szkolnej.
>> dyskusję na temat zmian w podejściu do edukacji, w tym propozycji zmniejszenia obciążenia uczniów pracami domowymi.
>> omówienie metod wspierania uczniów w rozwoju umiejętności samodzielności, motywacji oraz skutecznego uczenia się.
Szczegółowy program konferencji znajduje się tutaj. Konferencję można obejrzeć poniżej.
Przypomnijmy, że minister edukacji Barbara Nowacka podpisała 22 marca br. nowelizację rozporządzenia ws. oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Od kwietnia, zgodnie z nowymi przepisami, w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy.
Od początku zmiany dotyczące prac domowych powodowały kontrowersje nie tylko wśród nauczycieli, ale także rodziców. Po kilku miesiącach obowiązywania nowych przepisów wielu nauczycieli uważa, że uczniowie są mniej zmobilizowani do nauki, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia poziomu nauczania.
(GN)
Badanie SOS dla Edukacji: Aż 82 procent nauczycieli uważa, że prace domowe są potrzebne
Profil absolwenta. Dr Tomasz Gajderowicz: Wsparcie nauczyciela jest jednym z kluczowych kierunków