„Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory zawierające przykładowe rozwiązania i dobre praktyki przydatne w zadawaniu prac domowych zgodnie z wymogami rozporządzenia – poinformowali w środę na wspólnej konferencji prasowej szefowa MEN Barbara Nowacka oraz zastępca dyrektora IBE dr Tomasz Gajderowicz. Przygotowano trzy części informatora zatytułowanego „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”.
Materiały przeznaczone są dla nauczycieli i dyrektorów wszystkich etapów edukacyjnych: klas I-III, klasy IV–VIII, a wkrótce można będzie pobrać także informator dla szkół ponadpodstawowych.
„W publikacjach prezentujemy także wnioski, jakiej płyną z badań naukowych na temat prac domowych oraz omawiamy różnorodne czynniki i strategie, wynikające z nich dla praktyki szkolnej” –podaje IBE.
Dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora IBE, podczas konferencji @MEN_GOVPL zaprezentował informatory dotyczące prac domowych przygotowane przez IBE.
Informatory do pobrania:https://t.co/0iywRpIrmV#pracedomowe pic.twitter.com/yowkfZaxGg— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) April 3, 2024
„W ostatnich latach toczyła się dyskusja na temat sensu zadawania prac domowych, a także tego, jaki mają wpływ na dobrostan ucznia. Ta debata zaowocowała rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2024 r. o ograniczaniu i indywidualizacji prac domowych w zależności od wieku rozwojowego i możliwości uczniów” – przypomniał Instytut na swojej stronie.
Informatory można pobrać tutaj.
❗️Szkoła bez prac domowych – Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?
👇Informatory dla nauczycieli do pobrania:https://t.co/0iywRpIrmV#pracedomowe @MEN_GOVPL
— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) April 3, 2024
Ministra edukacji Barbara Nowacka przypomniała, że środa to pierwszy dzień obowiązywania rozporządzenia, zgodnie z którym w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych. Jednocześnie zaznaczyła, że „oczywiście dozwolone będą te prace ćwiczące małą motorykę i one będą mogły być oceniane, bo ten rozwój manualnej koordynacji, mózg, ręka dziecka jest absolutnie potrzebny”.
– Natomiast w klasach IV-VIII w szkole podstawowej prace domowe będą nieobowiązkowe i nieoceniane – powiedziała. – To jest jedna z tych zmian, o której mówiliśmy już w czasie kampanii wyborczej. To jest też jedna z tych zmian, które były bardzo oczekiwane, zarówno przez środowiska rodziców, jak i przez środowiska młodych osób, które wielokrotnie alarmowały, że polskiej szkole potrzebne są zmiany i oddech. Potrzebna jest troska o dobro dziecka, o jego dobrostan, o jego czas na rozwój, o jego czas na dobrą i głęboką edukację, na rozwijanie pasji, na hobby, na sport – powiedziała Nowacka.
Ankieta Głosu. Zapraszamy do udziału w głosowaniu:
🎥Konferencja prasowa: Nowe przepisy dotyczące prac domowych
Link do transmisji: 👇https://t.co/N0k3btrEJF
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) April 3, 2024
Dodała, że, „to szkoła służy edukacji, edukacji nie ma służyć dom”. – Wtedy nie wyrównujemy szans – powiedziała.
– I to nie jest tak, że ten pomysł wziął się znikąd. Ten pomysł odejścia od pracy domowych jest realizowany dzisiaj od kilku nawet lat w wielu polskich szkołach, tak jak w tej szkole na Bielanach w Warszawie (w Szkole Podstawowej nr 223 im. Partyzantów Ziemi Kieleckiej – red.), czy w szkole w Turzym Polu na Podkarpaciu. Takich szkół, dyrektorów i nauczycieli innowatorów są setki, bo wszyscy wiemy, że trzeba zerwać z fikcją w edukacji – dodała Nowacka.
W konferencji prasowej uczestniczyły Iwona Żyła, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 223 i Zuzanna Konieczna, dyrektorka Zespołu Szkół im. prof. Waleriana Pańki w Turzym Polu i opowiadały o swoich doświadczeniach.
– Myślę, że nauczyciele, nauczycielki i rodzice doskonale uczniom wytłumaczą jak ważny jest samorozwój i czas na powtórzenie materiału. To, że parce domowe są nieobowiązkowe i ich brak również nie może być oceniany, nie znaczy że nie będą zadawane – zaznaczyła szefowa MEN.
Pytana czy i kiedy rozporządzenie zostanie rozszerzone na szkoły średnie odparła, że na razie MEN nie planuje zmieniać rozporządzenia.
– Chcemy żeby zakorzeniło się w szkołach podstawowych, a uczniowie którzy będą kończyli szkoły podstawowe, którzy będą przyzwyczajeni już do tego, że uczą się w domu samodzielnie, a ich praca domowa nie jest oceniana – będą tak umieli współpracować z nauczycielami i nauczycielami, że duża zmiana nastąpi również w szkole średniej. Tylko trochę inne są wymagania, potrzeby i sposób uczenia się młodych osób – tłumaczyła.
Podkreśliła, że rozporządzenie dotyczy szkół publicznych, ale MEN będzie też namawiać szkoły niepubliczne by się stosowały do nowych wytycznych.
– Organy prowadzące będą podejmować decyzje, ale znając polskie społeczeństwo odejście od prac domowych nastąpi bardzo szybko – oceniła.
📢 Od 1 kwietnia prace domowe w szkołach podstawowych przestają być oceniane i obowiązkowe.
🎨 Uczniowie i uczennice będą mieli więcej czasu na rozwijanie swoich zainteresowań artystycznych, aktywność fizyczną, pogłębianie znajomości literatury oraz skupienie się na… pic.twitter.com/9iCHhBxCn4
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) April 3, 2024
Tomasz Gajderowicz zapowiedział „w kolejnych tygodniach i miesiącach bardziej szczegółowe materiały w różnych formatach”, m.in. na wrzesień mają być gotowe „głębokie informatory dla nauczycieli oraz dla rodziców osobno, również w podziale na przedmioty”.
Przypomnijmy, że od kwietnia, zgodnie z nowymi przepisami, w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy.
(GN)
Fot: MEN
Rozporządzenie MEN ws. zmian w pracach domowych opublikowane w Dzienniku Ustaw