– Zadowolenie ze swojego zawodu w 2016 roku deklarowało 42 proc. nauczycieli. W 2021 roku już tylko 26 procent. W odpowiedziach na pytanie, „czy zawód nauczyciela mnie inspiruje” spadek w tym okresie nastąpił z 50 do 35 procent. A przekonanie, że „moja praca ma sens i cel” z 43 proc. w 2016 roku zmniejszyło się do 28 proc. wskazań w 2021 roku – referował m.in. dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, badacz z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego podczas środowej konferencji „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz IBE. Wydarzenie jest zwieńczeniem Tygodnia Zdrowia Psychicznego zainicjowanego przez resort edukacji.
Dr Gajderowicz przywołał wyniki badania PIRLS z 2021, które porównywało dobrostan nauczycieli, ich satysfakcję zawodową, ich poczucie przynależności między rokiem 2016 a 2021.
– Dobrostan uczniów jest bardzo, bardzo nisko, ale można być jeszcze niżej, jeśli chodzi o to, co się wydarzyło w ostatnich latach z tymi, którzy w największym stopniu są blisko uczniów, z tymi, o których w takiej dyskusji jak dzisiaj, mówi się zdecydowanie za mało – z nauczycielami – zaznaczył.
– To nauczyciele wymagają równie silnej interwencji w obszarze ich dobrostanu, poczucia związku z miejscem pracy, dowartościowania zawodu, który przez ostatnie lata bardzo wiele doświadczył. A przecież był „na przodku” tego by w ogóle edukacja się odbywała w trakcie długiego zamknięcia szkół z powodu pandemii. Wiemy też jak były wprowadzane rożne zmiany w oświacie. To nauczyciele wymagają dzisiaj największego wsparcia i dowartościowania. To jest wielkie wyzwanie również dla takich projektów jak ten – mówił dr Gajderowicz.
„Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” – to międzyresortowa konferencja, w której w środę udział wzięli m.in. minister edukacji Barbara Nowacka; minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk; minister zdrowia Izabela Leszczyna; rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek; wiceministrowie edukacji, parlamentarzyści, przedstawiciele świata nauki, lekarze, przedstawiciele organizacji pozarządowych. W dyskusji uczestniczyła także delegacja ZNP z prezesem Sławomirem Broniarzem na czele.
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – bardzo ważny temat, o którym dyskutujemy #teraz na konferencji @MEN_GOVPL i @ibe_edu. @UNICEF_Poland Mark Brzeziński Martyna Wojciechowska @FGrowSPACE @BiuroRPO @Broniarz @JakubowskiEvid @barbaraanowacka @AgaBak @PaulinaPW2023 @USAmbPoland pic.twitter.com/6IZ9SeP8yS
— ZNP (@ZNP_ZG) February 28, 2024
Uczestnicy konferencji i eksperci w kilku blokach tematycznych rozmawiali o działaniach na rzecz wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży i diagnozie stanu edukacji w Polsce.
– Wszyscy jesteśmy na froncie walki o zdrowie psychiczne. Szerzenie świadomości jest niezbędne w radzeniu sobie z tym wyzwaniem – mówił Mark Brzezinski, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.
"Wszyscy jesteśmy na froncie walki o zdrowie psychiczne. Szerzenie świadomości jest niezbędne w radzeniu sobie z tym wyzwaniem. Polska jest gotowa do podjęcia tego wyzwania" – Mark Brzezinski, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce pic.twitter.com/Tot7r9WTbt
— Instytut Badań Edukacyjnych IBE (@ibe_edu) February 28, 2024
Celem konferencji było określenie kluczowych działań, które powinny zostać podjęte dla wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także sposobów ich realizacji we współpracy między różnymi sektorami i instytucjami.
Ambasador USA -Mark Brzeziński podczas konferencji na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. To wazny temat , który powinie być poszerzony o wsparcie dla nauczycieli. pic.twitter.com/41s6fPlAaK
— Sławomir Broniarz (@Broniarz) February 28, 2024
Wśród tematów konferencji znalazły się m.in. prezentacja założeń projektu IBE pn.: “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru dobrostanu uczniów; prezentacja działań z obszaru wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które aktualnie są realizowane przez MEN i inne instytucje (w tym organizacje pozarządowe); propozycja rozwiązań zidentyfikowanych barier i trudności w zakresie wdrażania rekomendacji w 4 obszarach troski o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży: promocja zdrowia psychicznego, profilaktyka, pomoc w kryzysie, pomoc w powrocie do zdrowia.
Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz zapewniała, że do zrobienia jest bardzo dużo. – Wszystkie badania wskazują na to, że mamy do czynienia z problemem, który trzeba jak najszybciej rozwiązać” – mówiła.
Uczestnicy wydarzenia zostali podzieleni na grupy tematyczne, zajmujące się konkretnymi zagadnieniami. – Będziemy rozmawiać o różnych zagadnieniach – od profilaktyki, po diagnostykę – tłumaczyła wiceszefa resortu edukacji.
Przypomnijmy, że w połowie lutego szeroką debatę poświęconą zdrowiu psychicznemu uczniów zorganizowała w Senacie Akcja Uczniowska. Wydarzenie zakończyło się podpisaniem Paktu Zdrowia Psychicznego, zawierającego 132 postulaty dotyczące troski o dobrostan psychiczny najmłodszych.
Program konferencji MEN i IBE jest dostępny tutaj Konferencja jest transmitowana na Facebooku ZNP tutaj
(GN)
Raport: Jak nauczyciele czują się w swojej pracy? Wypalenie zawodowe i brak sensu