Dr Gajderowicz z IBE na konferencji o zdrowiu psychicznym: To nauczyciele wymagają dzisiaj największego wsparcia i dowartościowania

– Zadowolenie ze swojego zawodu w 2016 roku deklarowało 42 proc. nauczycieli. W 2021 roku już tylko 26 procent. W odpowiedziach na pytanie, „czy zawód nauczyciela mnie inspiruje” spadek w tym okresie nastąpił z 50 do 35 procent. A przekonanie, że „moja praca ma sens i cel” z 43 proc. w 2016 roku zmniejszyło się do 28 proc. wskazań w 2021 roku – referował m.in. dr  Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, badacz z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego podczas środowej konferencji  „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz IBE. Wydarzenie jest zwieńczeniem Tygodnia Zdrowia Psychicznego zainicjowanego przez resort edukacji.

Dr Gajderowicz przywołał wyniki badania PIRLS z 2021, które porównywało dobrostan nauczycieli, ich satysfakcję zawodową, ich poczucie przynależności  między rokiem 2016 a 2021. 

– Dobrostan uczniów jest bardzo, bardzo nisko, ale można być jeszcze niżej, jeśli chodzi o to, co się wydarzyło w ostatnich latach z tymi, którzy w największym stopniu są blisko uczniów, z tymi, o których w takiej dyskusji jak dzisiaj, mówi się zdecydowanie za mało – z nauczycielami – zaznaczył. 

– To nauczyciele wymagają równie silnej interwencji w obszarze ich dobrostanu, poczucia związku z miejscem pracy, dowartościowania zawodu, który przez ostatnie lata bardzo wiele doświadczył. A przecież był „na przodku” tego by w ogóle edukacja się odbywała w trakcie długiego zamknięcia szkół z powodu pandemii. Wiemy też jak były wprowadzane rożne zmiany w oświacie. To nauczyciele wymagają dzisiaj największego wsparcia i dowartościowania. To jest wielkie wyzwanie również dla takich projektów jak ten – mówił dr Gajderowicz.

„Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania” – to międzyresortowa konferencja, w której w środę udział wzięli m.in. minister edukacji Barbara Nowacka; minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk; minister zdrowia Izabela Leszczyna; rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek; wiceministrowie edukacji, parlamentarzyści, przedstawiciele świata nauki, lekarze, przedstawiciele organizacji pozarządowych. W dyskusji uczestniczyła także delegacja ZNP z prezesem Sławomirem Broniarzem na czele.

Uczestnicy konferencji i eksperci w kilku blokach tematycznych rozmawiali o działaniach na rzecz wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży i diagnozie stanu edukacji w Polsce.

– Wszyscy jesteśmy na froncie walki o zdrowie psychiczne. Szerzenie świadomości jest niezbędne w radzeniu sobie z tym wyzwaniem – mówił Mark Brzezinski, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.

Celem konferencji było określenie kluczowych działań, które powinny zostać podjęte dla wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także sposobów ich realizacji we współpracy między różnymi sektorami i instytucjami.

Wśród tematów konferencji znalazły się m.in. prezentacja założeń projektu IBE pn.: “Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru dobrostanu uczniów; prezentacja działań z obszaru wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które aktualnie są realizowane przez MEN i inne instytucje (w tym organizacje pozarządowe); propozycja rozwiązań zidentyfikowanych barier i trudności w zakresie wdrażania rekomendacji w 4 obszarach troski o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży: promocja zdrowia psychicznego, profilaktyka, pomoc w kryzysie,  pomoc w powrocie do zdrowia.

Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz zapewniała, że do zrobienia jest bardzo dużo. – Wszystkie badania wskazują na to, że mamy do czynienia z problemem, który trzeba jak najszybciej rozwiązać” – mówiła.

Uczestnicy wydarzenia zostali podzieleni na grupy tematyczne, zajmujące się konkretnymi zagadnieniami. – Będziemy rozmawiać o różnych zagadnieniach – od profilaktyki, po diagnostykę – tłumaczyła wiceszefa resortu edukacji.

W Senacie obradował Szczyt Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży. Wiele przyjętych rekomendacji dotyczy szkół

Przypomnijmy, że w połowie lutego szeroką debatę poświęconą zdrowiu psychicznemu uczniów zorganizowała w Senacie Akcja Uczniowska. Wydarzenie zakończyło się podpisaniem Paktu Zdrowia Psychicznego, zawierającego 132 postulaty dotyczące troski o dobrostan psychiczny najmłodszych.

Program konferencji MEN i IBE jest dostępny tutaj  Konferencja jest transmitowana na Facebooku ZNP tutaj

(GN)

Pod egidą MEN trwa Tydzień Zdrowia Psychicznego. 28 lutego odbędzie się konferencja na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Prace domowe. Dr Tomasz Gajderowicz z IBE: Nikt nie chce robić rewolucji, ale zmiany są konieczne. Będą wytyczne

Dr. hab. Łukasz Baka z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy: Zwiększone wymagania negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne

Raport: Jak nauczyciele czują się w swojej pracy? Wypalenie zawodowe i brak sensu