Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach obowiązujących od 1 września br.


Część III. Prezentuję kolejne wskazówki przydatne przy opracowywaniu projektu planu rozwoju zawodowego. Zachowaj ten artykuł, jeśli planujesz w przyszłym roku rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego

W poprzednim odcinku przedstawiłam ściągawkę, która podpowie nauczycielom starającym się o awans na mianowanego, jakie zadania mogą uwzględnić w planie rozwoju zawodowego w związku z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu z 26 lipca 2018 r.* (GN nr 41 z 9 października br.). W tym odcinku prezentuję kolejne wskazówki.

 

Jeszcze o planie rozwoju zawodowego

Na co trzeba zatem zwrócić uwagę przy tworzeniu projektu planu rozwoju zawodowego?

>> Pamiętaj, że plan rozwoju zawodowego to program działań dla nauczyciela w okresie stażu, uwzględniający specyfikę i potrzeby szkoły, zadania do realizacji, określone rozporządzeniem MEN oraz wymagania egzaminacyjne potrzebne do uzyskania wyższego stopnia awansu.

>> Dokonaj autorefleksji dotyczącej swoich umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Opracujesz swój indywidualny plan, który będziesz realizować w okresie stażu. Sam(a) musisz określić (zgodnie ze swoimi możliwościami), co chcesz i możesz zrobić dla szkoły, uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego.

>> Przeprowadź dogłębną analizę potrzeb szkoły we wszystkich obszarach jej pracy (dydaktyka, wychowanie, opieka, oczekiwania rodziców, potrzeby uczniów, wizja i misja szkoły). Poproś o pomoc opiekuna stażu. Zapoznaj się ze szkolnymi dokumentami: programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły, planem pracy szkoły na dany rok, wynikami ewaluacji, planem działań naprawczych i innymi dokumentami, które opisują pracę szkoły.



(…)

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 42  (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 42/2019: