W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?


Kiedy lęk u dziecka mieści się w normie, a kiedy powinien nas zaniepokoić? Granica wydaje się płynna, więc dorośli niepokoją się, bo nie wiedzą, czy już należy interweniować, czy jeszcze nie. A jeśli tak – to w jaki sposób?

Z perspektywy dorosłych często największym związanym z emocjami problemem dzieci jest gwałtowna i nieopanowana ekspresja frustracji i złości, w tym zachowania agresywne. A z perspektywy dzieci? Okazuje się, że najczęściej zgłaszanym przez nie (i to w różnym wieku) problemem jest lęk. Jednocześnie to właśnie zaburzenia lękowe są obecnie jednymi z najczęściej występujących – zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Szacuje się, że diagnoza zaburzeń lękowych może dotyczyć nawet co dziesiątego dziecka, a lęki niespełniające kryteriów diagnostycznych, ale mimo to niepokojące, są jeszcze częstsze.

Zacznijmy jednak od podstaw – czym właściwie jest strach i co odróżnia go od lęku, jaka jest jego funkcja i jakie są związane z nim prawidłowości rozwojowe? Wiedza ta jest bardzo pomocna w prawidłowej ocenie problemów związanych z lękiem.



(…)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 Więcej – Głos Nauczycielski nr 42  (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 42/2019: