Boleję nad tym, że reformy nie były oparte na rzetelnych badaniach naukowych


Z prof. Markiem Konopczyńskim, wiceprzewodniczącym Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, pracownikiem naukowym Uniwersytetu w Białymstoku, rozmawia Jarosław Karpiński

Jest Pan współautorem raportu „Przyszłość polskiej oświaty. Badanie opinii społecznych nauczycieli i rodziców”* przygotowanego na zlecenie ZNP. Czy osobiście coś Pana w tych badaniach zaskoczyło, zwrócił Pan na coś szczególną uwagę?

– Niewątpliwie czytelnym sygnałem jest to, że nauczyciele i rodzice w pewnych kwestiach mówią jednym głosem. I warto zwrócić na to uwagę.

Proszę wymienić te kwestie.

– To są kwestie dotyczące chociażby głównych problemów związanych z edukacją w Polsce, problemów szkół, pauperyzacji finansowej środowiska nauczycielskiego. Rodzice dostrzegają to, że nauczyciele zarabiają relatywnie za mało w stosunku do oczekiwań. Druga sprawa to są rozmaite przeciążenia w szkołach, w tym te administracyjne, związane z nadmierną biurokracją. I kolejna bardzo istotna kwestia to jest przeładowanie programu nauczania. Powstają więc przesłanki do wypracowania wspólnej wizji roli szkoły.



(…)

 

Cała rozmowa – tylko w Głosie! (nr 37, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 37/2019: