Psychoterapia w szkole. Co przynosi przyszłość?


Psychoterapia poznawczo-behawioralna cały czas ewoluuje, podnosząc swoją skuteczność. Na jej gruncie powstaje też coraz więcej narzędzi do samopomocy. Jak się odnaleźć w gąszczu nowych metod tego nurtu?

W rozmowach z różnymi osobami, nierzadko również ze specjalistami, nieraz przekonałam się, że wokół psychoterapii poznawczo-behawioralnej panują wciąż pewne krzywdzące mity. Najpoważniejszy zarzut, jaki pada pod adresem tej szkoły psychoterapeutycznej, to taki, że rzekomo jest ona „płytka” i „mechaniczna”. Część osób wyobraża sobie, że terapia ta polega po prostu na stosowaniu konkretnych metod w zależności od rodzaju problemu, z którym się pracuje. W rzeczywistości jednak prawdziwa współczesna terapia poznawczo-behawioralna to coś wiele więcej niż zbiór technik; może ona też być (a często wręcz powinna) pogłębiona, zindywidualizowana, oparta na bliskim i głębokim porozumieniu (sojuszu i relacji psychoterapeutycznej). Nie zmienia to faktu, że rodzice czy osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą mogą korzystać z niektórych technik psychoterapii poznawczo-behawioralnej nie po to, by prowadzić terapię w dosłownym rozumieniu, ale by ułatwiać sobie zadania wychowawcze. I właśnie poznaniu tych technik i metod służył cykl w Głosie.



(…)

 

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 

Cały tekst – GN nr 37 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 37/2019: