Efekt Dunninga-Krugera… Do czego przyda się w szkole?


Przekonanie o własnej nieomylności to gwóźdź do trumny samorozwoju, także w szkole. Jak wykorzystać znajomość efektu Dunninga-Krugera, by skuteczniej motywować podopiecznych do nauki i krytycznego myślenia?

Sokrates mawiał podobno „Wiem, że nic nie wiem”. Był znany z tego, że ludziom pełnym pychy uzmysławiał ich niekompetencję. Za sprawą mądrych i sprytnie stawianych pytań rozbierał niezachwiane dotychczas opinie rozmówców na czynniki pierwsze, wykazując w ten sposób ich niekonsekwencję, brak logiki czy miałkość. Jednocześnie przyciągał do siebie młodzież pragnącą posiąść prawdziwą, a nie tylko fasadową mądrość. A tą mądrością była właśnie świadomość i pokora wobec własnej niewiedzy.



(…)

 

Magdalena Goetz

Psycholożka

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 37, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 37/2019: