Z Mirosławem Wróblewskim, dyrektorem Zespołu Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, rozmawia Jarosław Karpiński
MEN udzieliło wreszcie odpowiedzi na zapytanie RPO w sprawie gromadzenia informacji o strajkujących nauczycielach, w tym ich danych wrażliwych, w Systemie Informacji Oświatowej. Czy ta odpowiedź jest dla rzecznika satysfakcjonująca?
– Oczywiście, że ta odpowiedź nas nie satysfakcjonuje. MEN nie podało żadnej podstawy prawnej. W zasadzie minister Kopeć przyznał nam rację, że nie ma wyraźnej podstawy prawnej do takich praktyk. Trochę więc opadły mi ręce. Minister odpisał, że ustawa nakazuje dyrektorom szkół odnotować przyczynę braku zajęć. Ale żeby była podstawa do przetwarzania tego typu informacji wrażliwych, to musi być wyraźne wskazanie, o jaki charakter nieobecności chodzi. Zdaję sobie sprawę z problemów praktycznych, natomiast wymaganie kierowane przez MEN do szkół, żeby bez podstawy prawnej zbierać dane o strajkujących nauczycielach, nie ma oparcia w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 23 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23/2019:
- Pełnym głosem. Szkoła tonie w papierach
- Felieton. Strzyżono, golono
- Nauczyciel Roku 2019. Rusza 18. edycja naszego Konkursu!
- Żegnamy Annę Zalewską. Co po sobie zostawiła?
- Kto do MEN? Wszyscy typowali posła PiS Dariusza Piontkowskiego
- Przypominamy niespełnione obietnice Anny Zalewskiej!
- Warszawscy radni podnieśli dodatki motywacyjne dla nauczycieli
- Po strajku we Włocławku – pieniądze trafią do szkół
- Zielona Góra. Większość radnych za podwyżkami dla nauczycieli
- Problem biurokracji w szkole jest poważny i trzeba go rozwiązać
- Ankieta ZNP. Biurokracja oczami nauczycieli
- Wyższe pensum to większa biurokracja, a więc dodatkowa praca za darmo…
- Pracuję w szkole od dziewięciu lat i nie pamiętam drugiego takiego roku szkolnego
- Jak samorządy oceniają sytuację w edukacji? RPO zebrał ich opinie i przekazał MEN
- Były burmistrz Błaszek stracił pracę w wygaszanym gimnazjum
- Sytuacja naprawdę jest trudna, nie mamy pieniędzy nawet na podstawowe zakupy dla szkół
- Potrzeba nam otwartej dyskusji o zawodzie nauczyciela
- Prawnik w szkole. Prawo nowych technologii
- Psychoterapia w szkole. Dobre nawyki, złe nawyki
- Awans zawodowy. Awansowe grzechy główne
- Finaliści konkursu mają indeksy w kieszeni