Potrzeba nam otwartej dyskusji o zawodzie nauczyciela


Z prof. dr hab. Marią Czerepaniak-Walczak, kierownikiem Katedry Pedagogiki Ogólnej Instytutu Pedagogiki US*, wiceprzewodniczącą Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, rozmawia Leszek Wątróbski

Skąd tyle mitów i uproszczeń dotyczących pracy nauczyciela?

– Często wydaje nam się, że wiemy, jak to jest być nauczycielem, ponieważ na co dzień obserwujemy pracę nauczyciela. Ale obserwujemy bardzo powierzchownie. I nie zastanawiamy się zupełnie, jak wyglądają jej kulisy. To jest tak, jakby obserwować pracę aktora tylko na scenie, w czasie spektaklu. A to, że musi się on nauczyć swojej roli, i to, że musi pracować nad własnym głosem i własnym ciałem, tego już widz w teatrze nie zobaczy. Podobnie jest z pracą nauczyciela. Widać tylko to, co dzieje się w klasie, a widzą to tylko uczniowie. Nawet jeśli są to osoby 18-  czy 19-letnie, to one tylko widzą to, co są w stanie zrozumieć. I zwracają uwagę tylko na to, co ich zdaniem jest istotne. Nie wiedzą natomiast tego, na czym polega bycie nauczycielem.



(…)

 

Cała rozmowa – GN nr 23 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23/2019: