Z Karolem Trammerem, ekspertem ds. transportu publicznego, redaktorem naczelnym pisma „Z Biegiem Szyn”, autorem książki „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej”, rozmawia Piotr Skura
Po ostatniej rekrutacji do szkół średnich w Warszawie z nauki w stołecznych liceach zrezygnowało ponad 1,5 tys. młodych ludzi mieszkających poza stolicą. Dla 500 uczniów zabrakło natomiast miejsc w bursach i też musieli poszukać sobie szkoły bliżej miejsca zamieszkania. Można się domyślić, że na decyzjach części z nich zaważyły problemy z transportem i komunikacją?
– Oczywiście trudno powiedzieć, na ile problem wynika np. z braku miejsc w bursach, a na ile z tego, że uczniowie zdawali do różnych szkół i ostatecznie wybrali szkołę np. w Grodzisku Mazowieckim, a nie w Warszawie, bo Grodzisk jest bliżej ich miejsca zamieszkania. Pamiętajmy jednak, że już sam fakt, że dla uczniów szkół licealnych czy techników kluczowe staje się miejsce w internacie, jest pierwszym sygnałem tego, że z transportem publicznym dzieje się coś niedobrego. Dobry system powinien bowiem zapewniać uczniom możliwość dojazdu do szkoły oraz powrotu do domu tego samego dnia, tak aby nie musieli na etapie szkoły średniej wyprowadzać się z domu.
Tymczasem zmusza się ich do szukania alternatywy.
– Na problem trzeba patrzeć także z punktu widzenia rozwoju lokalnego. Dużym problemem wielu miejscowości w Polsce jest to, że tracą młodych mieszkańców. Większość z nich przecież już nie wraca, studiują i podejmują pracę w aglomeracjach. Jakość transportu publicznego bezpośrednio przekłada się więc na jakość życia oraz możliwość mieszkania w mniejszych miejscowościach. Kluczowym zadaniem transportu publicznego jest to, by nie trzeba było wyprowadzać się z domu w celu podjęcia nauki czy pracy w innym mieście.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 33-34 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2019:
- Pełnym Głosem: Niepewność do ostatniej chwili
- Wrzesień tuż-tuż, a pytań w sprawie pieniędzy na podwyżki nie ubywa
- Felieton: Nowe zasady frekwencji
- Prezes ZNP po raz kolejny członkiem światowych władz Międzynarodówki Edukacyjnej
- Komisarz UE w Głosie – DiscoverEU: to dopiero początek podróży
- Wywiad Tygodnia: Patriotyzm to być razem
- Obchody 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Bronili honoru i zasad
- Ostatni świadkowie walczącej Warszawy i ich przesłanie
- Nauczyciele w Powstaniu Warszawskim i w polskim podziemiu
- Najmłodsi nauczyciele z zerowym PIT-em. Ile zyskają?
- Felieton: Za ile?
- Sukcesy polskich uczniów na międzynarodowych olimpiadach
- Wakaty przed pierwszym dzwonkiem
- Polacy na Litwie. Tam, gdzie zaczyna się Unia Europejska
- Wakacyjny poradnik last minute
- Częstochowa: Na podwyżki brakuje od 2-3 mln zł
- XV Mistrzostwa Polski Nauczycieli w Półmaratonie
- Cyfrowa szkoła. MEN pracuje nad kolejnymi e-podręcznikami
- Nadesłane do Głosu: Dlaczego nie jesteśmy jednią
- Doroczne święto łódzkiej edukacji
- Psychoterapia w szkole: Sposoby na… gniew
- Pytaj o dowody: Mnemotechniki. Tak, ale…
- Awans zawodowy: Co nowego od września?
- Wojowie podbili Wolin
- Jak poznańska szkoła zachęca młodzież do studiowania
- Awans zawodowy: Po spotkaniu z komisją…
- Bliżej prawa: Wygaśnięcie procedury
- Pytania do eksperta: Wymiar urlopu nauczyciela wspomagającego