PISA 2018: Gimnazja pomogły uczniom poprawić wyniki, także tym najsłabszym


W ciągu 15 lat istnienia gimnazja pomogły poprawić wyniki wszystkim uczniom, w tym najsłabszym. Swoją szansę dostała młodzież z zamożniejszych i uboższych domów. Dowód? Dane z pogłębionego raportu PISA 2018

PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to badanie realizowane co trzy lata przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Badanie dotyczy trzech dziedzin, w których sprawdza się umiejętności 15-latków: matematyki, czytania i interpretacji oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. W najnowszym, zrealizowanym wiosną 2018 r., badaniu wzięło udział ponad 600 tys. uczniów z 79 krajów. Polskę reprezentowało 5653 uczniów z 227 szkół (gimnazjów).

W naszym kraju w badaniu wzięli udział uczniowie III klas gimnazjów – to przedostatni rocznik szkół, które znajdowały się w trakcie likwidacji. Rezultaty badania PISA były więc swoistym testamentem, jakie pozostawiły po sobie gimnazja oraz sześcioletnie podstawówki.

(…)



Piotr Skura

Więcej – tylko w GN nr 18-19 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2020: