Część III. Choć chaos związany z nowymi przepisami w pewnym stopniu został opanowany, pytania nauczycieli dowodzą, że nadal wiele niepokoju budzą kwestie dotyczące zakończenia stażu i tworzenia dokumentacji
Zdarza się, że nawet nauczyciele uczestniczący w szkoleniach awansowych wierzą w pogłoski i nieprawdziwe informacje. A dyrektorzy nie zawsze są pomocni w tych sprawach. Spróbujmy więc ustalić, co uznać należy za fakt, a co jest mitem. Oto wybrane stwierdzenia, z których tylko niektóre potwierdzimy…
>> Słabo opracowana teczka na dyplomowanego równa się dużo pytań podczas rozmowy.
PRAWDA!
W § 12 rozporządzenia z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (znowelizowanym 23 sierpnia 2019 r.) czytamy:
Par!!!
- Komisja egzaminacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego i komisja egzaminacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel:
1) prezentuje dorobek zawodowy;
2) prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez:
- a) zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
- b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych;
3) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela mianowanego.
- Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji, o której mowa w § 9, i przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel:
1) prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego;
2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
3) wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa;
4) określa cele dalszej pracy i własnego rozwoju.
Na ocenę w równym stopniu ma wpływ dokumentacja i rozmowa przeprowadzona z nauczycielem. Dodam, że niektórym kandydatom na dyplomowanego to właśnie rozmowa ratuje skórę.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 23-24, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020:
- Pełnym głosem. Wysypka po truskawkach
- Felieton. Szczęście
- Uczniowie nie wrócą do szkół przed wakacjami
- Gdy dyrektor z samorządem uderzają cię po kieszeni…
- To jest bardzo trudny czas, przetrwajmy go, abyśmy po pandemii nadal mogli korzystać ze związkowego dorobku
- Jan Krzysztof Ardanowski wysłał nauczycieli w pole, premier wyraził ubolewanie
- Zdalne kształcenie w innych krajach. Jak to robią w Ameryce?
- Władze Wrocławia chcą skrócić przerwę wakacyjną w przedszkolach
- Testy na koronawirusa dla nauczycieli w Nowym Sączu, prezydent miasta podziękował ZNP za interwencję
- PISA: Polscy uczniowie radzą sobie w finansach lepiej niż młodzi z innych krajów
- Rekrutacja w czasach zarazy. Jak w Toruniu promują się szkoły średnie?
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Wiceprezydent Szczecina: niezależnie od pandemii braki kadrowe to jest jedno z największych naszych zmartwień
- Dzień Dziecka w cieniu pandemii COVID-19
- Felieton. Serwis
- Zdalne lekcje: uczniowie w szkole, nauczyciel w domu
- Wydarzyło się 100 lat temu. Zbudujmy Dom Nauczycielski w Warszawie – wzywał Związek na łamach Głosu
- Polonistka: nie ma się co łudzić, we wrześniu będzie regres
- Felieton. Na pierwszej linii frontu
- Edukacja w czasie pandemii – specjaliści na pomoc nauczycielom
- Nauczycielka, 51 lat przy tablicy: czuję się dyskryminowana
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (11)
- Awans zawodowy. Awansowe pytania nauczycieli – czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Konkurs na esej „Ja, Polska, Europa, świat – 2040” rozstrzygnięty
- Casus. Odprawa po wypowiedzeniu i po orzeczeniu o niezdolności do pracy
- Pytania do eksperta. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe