Epidemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia postawiły przed polską i światową edukacją nowe, nieznane wcześniej wyzwania. Oto publikacja, która pomaga stawić im czoło – i jest dostępna zupełnie bezpłatnie
Od 12 marca szkoły w naszym kraju pozostają zamknięte, poza wznowieniem w ostatnim czasie m.in. zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla części uczniów klas I-III. W tym czasie, w zasadzie z dnia na dzień i bez żadnego przygotowania, szkoły i nauczyciele musieli przestawić się na edukację w pełni zdalną. Uczestniczyliśmy więc i uczestniczymy nadal w wielkim eksperymencie, który uznać można (zwłaszcza zważywszy na okoliczności i zasoby do dyspozycji) za w dużym stopniu udany, choć na pewno nie na tyle, jak byśmy tego chcieli.
Eksperyment jakoś zadziałał, jednak nie dzięki wsparciu płynącemu z góry. Kolejny raz udało się osiągnąć jakiś efekt niemal wyłącznie za sprawą zaangażowania i pomysłowości samych nauczycieli oraz uczniów. W tym wszystkim jedno jest jednak pewne – nauczycielom niezbędne jest merytoryczne wsparcie, wiedza i wskazówki, jak efektywnie uczyć zdalnie i jak radzić sobie z przeróżnymi wyzwaniami obecnej sytuacji.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – GN nr 23-24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020:
- Pełnym głosem. Wysypka po truskawkach
- Felieton. Szczęście
- Uczniowie nie wrócą do szkół przed wakacjami
- Gdy dyrektor z samorządem uderzają cię po kieszeni…
- To jest bardzo trudny czas, przetrwajmy go, abyśmy po pandemii nadal mogli korzystać ze związkowego dorobku
- Jan Krzysztof Ardanowski wysłał nauczycieli w pole, premier wyraził ubolewanie
- Zdalne kształcenie w innych krajach. Jak to robią w Ameryce?
- Władze Wrocławia chcą skrócić przerwę wakacyjną w przedszkolach
- Testy na koronawirusa dla nauczycieli w Nowym Sączu, prezydent miasta podziękował ZNP za interwencję
- PISA: Polscy uczniowie radzą sobie w finansach lepiej niż młodzi z innych krajów
- Rekrutacja w czasach zarazy. Jak w Toruniu promują się szkoły średnie?
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Wiceprezydent Szczecina: niezależnie od pandemii braki kadrowe to jest jedno z największych naszych zmartwień
- Dzień Dziecka w cieniu pandemii COVID-19
- Felieton. Serwis
- Zdalne lekcje: uczniowie w szkole, nauczyciel w domu
- Wydarzyło się 100 lat temu. Zbudujmy Dom Nauczycielski w Warszawie – wzywał Związek na łamach Głosu
- Polonistka: nie ma się co łudzić, we wrześniu będzie regres
- Felieton. Na pierwszej linii frontu
- Nauczycielka, 51 lat przy tablicy: czuję się dyskryminowana
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (11)
- Awans zawodowy. Awansowe pytania nauczycieli – czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Konkurs na esej „Ja, Polska, Europa, świat – 2040” rozstrzygnięty
- Casus. Odprawa po wypowiedzeniu i po orzeczeniu o niezdolności do pracy
- Pytania do eksperta. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe