Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…


Część III. Choć chaos związany z nowymi przepisami w pewnym stopniu został opanowany, pytania nauczycieli dowodzą, że nadal wiele niepokoju budzą kwestie dotyczące zakończenia stażu i tworzenia dokumentacji

Zdarza się, że nawet nauczyciele uczestniczący w szkoleniach awansowych wierzą w pogłoski i nieprawdziwe informacje. A dyrektorzy nie zawsze są pomocni w tych sprawach. Spróbujmy więc ustalić, co uznać należy za fakt, a co jest mitem. Oto wybrane stwierdzenia, z których tylko niektóre potwierdzimy…

 

>> Słabo opracowana teczka na dyplomowanego równa się dużo pytań podczas rozmowy.

PRAWDA!

W § 12 rozporządzenia z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (znowelizowanym 23 sierpnia 2019 r.) czytamy:

Par!!!

  1. Komisja egzaminacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego i komisja egzaminacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel:

1) prezentuje dorobek zawodowy;

2) prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez:

  1. a) zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
  2. b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych;

3) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela mianowanego.

  1. Komisja kwalifikacyjna dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji, o której mowa w § 9, i przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel:

1) prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania określonego w § 8 ust. 3, którego opis i analiza nie była dołączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego;

2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;

3) wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa;

4) określa cele dalszej pracy i własnego rozwoju.

 

Na ocenę w równym stopniu ma wpływ dokumentacja i rozmowa przeprowadzona z nauczycielem. Dodam, że niektórym kandydatom na dyplomowanego to właśnie rozmowa ratuje skórę.

 



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 23-24, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020: