Dzięki niezwykłej koalicji firm informatycznych, organizacji pozarządowych, instytucji nauki i kultury oraz związków zawodowych w ciągu dwóch tygodni powstała w USA platforma do zdalnego kształcenia
Choć mamy czerwiec, a od przeniesienia polskiej oświaty do sieci miną wkrótce trzy miesiące, nauczyciele, rodzice i uczniowie nadal muszą na własną rękę organizować zdalne kształcenie, szukać materiałów, pomocy naukowych, narzędzi internetowych.
Ministerstwo edukacji nie potrafiło bowiem wykorzystać tego czasu do stworzenia kompleksowej platformy edukacyjnej, która oferowałaby niezbędną pomoc w zdalnym kształceniu. Zamiast konkretnej i merytorycznej pomocy nauczyciele i dyrektorzy otrzymali listę „dobrych rad”, zaleceń i obowiązków do spełnienia.
Czy naprawdę nie można było tego zorganizować inaczej? Można było, czego przykłady widać w innych krajach świata.
W poprzednim numerze Głosu opisaliśmy platformę stworzoną przez hiszpańskie władze – we współpracy z mediami, organizacjami pozarządowymi i ekspertami – w zaledwie 10 dni! Portal Aprendo en Casa (Ucz się w domu) pomaga w pracy nie tylko nauczycielom, ale także oferuje fachowe wsparcie rodzicom, na których spoczął w tych trudnych dniach obowiązek edukowania swoich dzieci („Ucz się w domu. JAK?, GN nr 22 z 27 maja br.).
Podobną inicjatywą mogą pochwalić się USA.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 23-24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020:
- Pełnym głosem. Wysypka po truskawkach
- Felieton. Szczęście
- Uczniowie nie wrócą do szkół przed wakacjami
- Gdy dyrektor z samorządem uderzają cię po kieszeni…
- To jest bardzo trudny czas, przetrwajmy go, abyśmy po pandemii nadal mogli korzystać ze związkowego dorobku
- Jan Krzysztof Ardanowski wysłał nauczycieli w pole, premier wyraził ubolewanie
- Władze Wrocławia chcą skrócić przerwę wakacyjną w przedszkolach
- Testy na koronawirusa dla nauczycieli w Nowym Sączu, prezydent miasta podziękował ZNP za interwencję
- PISA: Polscy uczniowie radzą sobie w finansach lepiej niż młodzi z innych krajów
- Rekrutacja w czasach zarazy. Jak w Toruniu promują się szkoły średnie?
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Wiceprezydent Szczecina: niezależnie od pandemii braki kadrowe to jest jedno z największych naszych zmartwień
- Dzień Dziecka w cieniu pandemii COVID-19
- Felieton. Serwis
- Zdalne lekcje: uczniowie w szkole, nauczyciel w domu
- Wydarzyło się 100 lat temu. Zbudujmy Dom Nauczycielski w Warszawie – wzywał Związek na łamach Głosu
- Polonistka: nie ma się co łudzić, we wrześniu będzie regres
- Felieton. Na pierwszej linii frontu
- Edukacja w czasie pandemii – specjaliści na pomoc nauczycielom
- Nauczycielka, 51 lat przy tablicy: czuję się dyskryminowana
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (11)
- Awans zawodowy. Awansowe pytania nauczycieli – czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Konkurs na esej „Ja, Polska, Europa, świat – 2040” rozstrzygnięty
- Casus. Odprawa po wypowiedzeniu i po orzeczeniu o niezdolności do pracy
- Pytania do eksperta. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe