W przeddzień obchodów 75. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz ponad 60 nauczycieli z całego świata odwiedziło miejsce kaźni ponad miliona ofiar nazistowskiej „fabryki śmierci”: Żydów, Polaków, Romów…
Większość gości Związku była w tym miejscu pierwszy raz. Było to dla nich wstrząsające doznanie. Wszyscy oni wzięli udział w oficjalnych obchodach wyzwolenia obozu 27 stycznia br.
Nauczyciele m.in. z Polski, Izraela, Niemiec, Kanady, Wielkiej Brytanii i USA zwiedzali w skupieniu teren byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady, a obecnie muzeum. Słuchali o nazistowskim planie „ostatecznego rozwiązania”, o mordowaniu ludzi na przemysłową skalę, o katach i ofiarach. I o tym, że w KL Auschwitz-Birkenau straciło życie ponad milion ofiar, przede wszystkim Żydów, ale też Polaków, Romów, jeńców sowieckich, przedstawicieli innych narodów Europy z różnych grup społecznych i zawodowych, w tym – nauczycieli.
Podczas wizyty 26 stycznia br. goście zobaczyli m.in. budynek pierwszej komory gazowej i krematorium na terenie Auschwitz, a także obszerny fragment muzealnej ekspozycji, m.in. blok 4, gdzie zebrane są podstawowe informacje o osobach deportowanych do Auschwitz. Mieści się tam model komory gazowej i krematorium II z obozu Birkenau, puszki po cyklonie B, a także włosy obcięte więźniom. W bloku 5 znajdują się z kolei osobiste przedmioty należące ofiar zagłady, które odnaleziono w tych magazynach po wyzwoleniu obozu. To m.in. buty, walizki, protezy kończyn, okulary, szczotki czy naczynia kuchenne.
(…)
Jarosław Karpiński
Więcej – tylko w Głosie (nr 5, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki