Młodzi ludzie chcą wykonywać zawód nauczyciela. Niestety, Polska marnuje talenty uczniów, głównie tych z uboższych rodzin. Tak wynika z raportu OECD przedstawionego podczas Światowego Forum Ekonomicznego
Do szwajcarskiego Davos zjechali premierzy, prezydenci, ministrowie, ekonomiści, działacze społeczni, szefowie największych na świecie korporacji, by 21-24 stycznia br. porozmawiać o przyszłości gospodarki i wyzwaniach, jakie czeka świat. W czasie licznych debat i konferencji eksperci i politycy mieli też czas na to, by zastanowić się nad przyszłością młodego pokolenia.
Okazją stał się zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego raport „Zawody marzeń? Aspiracje zawodowe nastolatków i przyszłość pracy”, przygotowany przez ekspertów OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) zrzeszającej najzamożniejsze kraje świata. To właśnie pod egidą OECD przeprowadzane jest co trzy lata w 79 krajach świata najbardziej prestiżowe badanie umiejętności uczniów – PISA.
Przy okazji ostatniej edycji badania PISA (zostało przeprowadzone w 2018 r., a wyniki opublikowano pod koniec 2019 r.) autorzy testu zapytali ponad pół miliona piętnastolatków z 79 krajów świata,
jak sobie wyobrażają swoją karierę
zawodową i to, co będą robili, gdy ukończą 30. rok życia. Podobne pytania zadano nastolatkom z 41 krajów przy okazji badania PISA w 2000 r. (w ciągu 20 lat liczba krajów uczestniczących w badaniu podwoiła się). W ten sposób można porównać zmianę aspiracji zawodowych młodzieży na przestrzeni 18 lat.
Pomysły młodych na swoją przyszłość skoncentrowały się na ograniczonej grupie profesji. 47 proc. piętnastoletnich chłopców i 53 proc. piętnastoletnich dziewcząt spodziewa się pracować w jednym z dziesięciu najbardziej popularnych zawodów. To o 8 pkt proc. więcej w przypadku chłopców i 4 pkt proc. w przypadku dziewcząt w porównaniu z badaniem z 2000 r. Jakie zawody najczęściej wskazywali nastolatkowie w 2000 i 2018 r.?
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski! (nr 5, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki