W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie


Młodzi ludzie chcą wykonywać zawód nauczyciela. Niestety, Polska marnuje talenty uczniów, głównie tych z uboższych rodzin. Tak wynika z raportu OECD przedstawionego podczas Światowego Forum Ekonomicznego

Do szwajcarskiego Davos zjechali premierzy, prezydenci, ministrowie, ekonomiści, działacze społeczni, szefowie największych na świecie korporacji, by 21-24 stycznia br. porozmawiać o przyszłości gospodarki i wyzwaniach, jakie czeka świat. W czasie licznych debat i konferencji eksperci i politycy mieli też czas na to, by zastanowić się nad przyszłością młodego pokolenia.

Okazją stał się zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego raport „Zawody marzeń? Aspiracje zawodowe nastolatków i przyszłość pracy”, przygotowany przez ekspertów OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) zrzeszającej najzamożniejsze kraje świata. To właśnie pod egidą OECD przeprowadzane jest co trzy lata w 79 krajach świata najbardziej prestiżowe badanie umiejętności uczniów – PISA.

Przy okazji ostatniej edycji badania PISA (zostało przeprowadzone w 2018 r., a wyniki opublikowano pod koniec 2019 r.) autorzy testu zapytali ponad pół miliona piętnastolatków z 79 krajów świata,

 

jak sobie wyobrażają swoją karierę

zawodową i to, co będą robili, gdy ukończą 30. rok życia. Podobne pytania zadano nastolatkom z 41 krajów przy okazji badania PISA w 2000 r. (w ciągu 20 lat liczba krajów uczestniczących w badaniu podwoiła się). W ten sposób można porównać zmianę aspiracji zawodowych młodzieży na przestrzeni 18 lat.

Pomysły młodych na swoją przyszłość skoncentrowały się na ograniczonej grupie profesji. 47 proc. piętnastoletnich chłopców i 53 proc. piętnastoletnich dziewcząt spodziewa się pracować w jednym z dziesięciu najbardziej popularnych zawodów. To o 8 pkt proc. więcej w przypadku chłopców i 4 pkt proc. w przypadku dziewcząt w porównaniu z badaniem z 2000 r. Jakie zawody najczęściej wskazywali nastolatkowie w 2000 i 2018 r.?



(…)

 

Piotr Skura

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski! (nr 5, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 5/2020: