Z dr. n. med. Marcinem Rybackim, kierownikiem Przychodni Chorób Zawodowych przy Instytucie Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jest Pan w posiadaniu raportu dotyczącego skali chorób zawodowych w Polsce. Interesują nas te dotyczące nauczycieli. Czy można powiedzieć, ile z nich zostaje rozpoznanych co roku?
– Na 2022 chorób zawodowych rozpoznanych w Polsce w 2018 r., przewlekłych chorób narządu głosu odnotowano 282 przypadki. Co roku skala jest podobna. Oczywiście są to głównie nauczyciele.
Te 282 przypadki – to dużo czy mało?
– To 14 proc. wszystkich przewlekłych chorób zawodowych. Trudno ocenić, czy to dużo, czy mało. W Polsce mówi się raczej o tym, że liczba przypadków chorób zawodowych jest niedoszacowana. Pracownicy często obawiają się zgłaszać podejrzenie chorób zawodowych w trakcie zatrudnienia.
Nauczyciele też mają takie obawy?
– Takich danych nie ma, ale z obserwacji wynika, że o stwierdzenie choroby zawodowej ubiegają się nauczyciele, którzy są już przeważnie na emeryturze, starają się o rozpoznanie wraz z zakończeniem pracy zawodowej. Rzadko zdarza się, że ktoś ubiega się o stwierdzenie choroby zawodowej w trakcie pracy. Zaznaczam, że są to wyłącznie nasze obserwacje.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 5 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki