Lata przepracowałem na skrzydłach autorytetu, ale odkąd cała Polska dowiedziała się, jak mało zarabiają nauczyciele, straciłem i to. Spadam, spadam z wysoka, za chwilę rozbiję się o ziemię. Pomocy! Profesor liceum, a wynagrodzenie ma na pograniczu minimalnej krajowej? Przecież to musi być idiota jakiś. Tak rozumują uczniowie i wcale im się nie dziwię.
Gdy pracuje się bez krzty autorytetu, trzeba mieć pomysł na coś w zamian. Inaczej grozi człowiekowi – posłużę się wersją męską – że zmieni się w cynicznego, zgryźliwego starego dziada. Trzeba zaproponować uczniom inne atuty, skoro nie ma się tego, co świat ceni, czyli prestiżu, jaki daje dobrze płatny zawód. Jest nędznie, a przyszłość może być jeszcze gorsza. Albo mamy asa w rękawie, albo przegraliśmy tę grę.
Stare chwyty są najlepsze. Spróbuję zaskoczyć wszystkich uśmiechem od ucha do ucha. Wprawdzie w pierwszym miejscu pracy nie mogę za bardzo tego robić, gdyż wszyscy znają mnie tu jako niezłego gbura (dziedziczne cechy spotęgowane życiem w zakorkowanym mieście). Pomyśleliby, że będę sypał jedynkami i to mnie tak rozwesela. Na pewno nikt tutaj nie dałby się nabrać na moje miny. Mam kwaśne, zgorzkniałe i prędko się nie zmienię. Za to w drugiej szkole, gdzie nikt mnie nie zna, mogę uśmiechami zastępować brak autorytetu. Tak właśnie robię i mam się całkiem nieźle.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały felieton – tylko na łamach Głosu Nauczycielskiego (nr 5, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki